Lifestyle

Motoryzacja

Chevrolet Corvette

Tekst Łukasz Nowosielski • Zdjęcia Chevrolet

2014-03-11

Chevrolet Corvette to ikona amerykańskiej motoryzacji. To legendarne auto przez dziesiątki lat stanowiło dla samochodowych pasjonatów dopełnienie mitycznego „american dream”. Podczas tegorocznego, osiemdziesiątego trzeciego Salonu Samochodowego odbywającego się w Genewie zaprezentowana została siódma generacja tego samochodu. Uczczono w ten sposób sześćdziesięciolecie istnienia Chevroleta Corvette.

 

Za pomysłodawcę Chevroleta Corvette uznawany jest miłośnik sportowych aut, Harley Earl. Nazwę Corvette wymyślił natomiast Myron Scott, zainspirowany małym statkiem fregatowym charakteryzującym się zdolnością wyjątkowo szybkiego manewrowania. Pierwsza wersja – oznaczona symbolem C1 – zeszła z taśmy produkcyjnej w 1953 roku w fabryce mieszczącej się w mieście Flint w stanie Michigan. Sukces marki nie był wtedy rzeczą oczywistą, nie zapowiadało się jeszcze na większy sukces sprzedażowy. Panujący w poprzednich latach kryzys spowodował zanik zainteresowania sportowymi autami na rzecz tanich i praktycznych samochodów. Nic nie wskazywało na to, że Corvette stanie się jednym z najbardziej rozpoznawanych samochodów na świecie.

 

 

EWOLUCJA LEGENDY

Corvette C1 wszedł na rynek jako dwuosobowy kabriolet, a ściślej mówiąc – roadster. Jego odkryte nadwozie wykonano z tworzywa sztucznego i osadzono na stalowej ramie. Pierwotna wersja auta wyposażona była w silnik o pojemności ok. 3860 cm3 oraz mocy 150 KM, która potem wzrosła do 195 KM. W roku 1956 konstruktorzy wprowadzili kilka zmian. Przede wszystkim przestylizowano nadwozie, którego charakterystyczną cechę stanowiło obłe przetłoczenie za przednim kołem. Po raz pierwszy pojawiła się również możliwość zamówienia wersji ze sztywnym dachem. Zamontowano też ośmiocylindrowy silnik V8 o mocy 265 KM, następnie 283 KM. W roku 1958 zaopatrzono Corvette w podwójne reflektory z przodu. Dalszej ewolucji ulegał też silnik pojazdu. Do roku 1960 oferowano silniki w wariantach mocy od 230 KM do 315 KM, w 1962 natomiast moc silnika zwiększono do 360 KM.

Narodziny drugiej generacji przypadły na rok 1962, kiedy to pojawiła się wersja Corvette Sting Ray. Skonstruowano lżejszą ramę, modyfikacji uległo też przednie zawieszenie oraz nadwozie, które z założeniu miało przypominać wyglądem rekina. Oferta obejmowała wersje fastback i coupe. Druga z nich okazała się sprzedażowym strzałem w dziesiątkę i uczyniła ten model najbardziej poszukiwanym w historii Corvette. Najmocniejszy silnik wykorzystany w C2 osiągał moc 435 KM.

 

 

Od 1968 roku tryumfy na rynku motoryzacyjnym święciła trzecia generacja o symbolu C3 . Model ten przez trwający czternaście lat okres produkcji oferował różne rodzaje silników, z których najsilniejszy dysponował mocą 680 KM i pojemnością 7439 cm3.

Model z 1983 roku nie trafił do sprzedaży, funkcjonując jedynie w liczbie czterdziestu czterech prototypów. Do dziś przetrwał tylko jeden egzemplarz, będący obecnie eksponatem w muzeum Corvetty w Bowling Green. Z produkcji rocznika ’83 zrezygnowano na rzecz powstającej wówczas czwartej generacji. W C4 jako tworzywo konstrukcyjne wielu podzespołów posłużyło aluminium. Wprowadzono takie nowości jak kontrola trakcji, ABS czy poduszki powietrzne. Najważniejszymi innowacjami były jednak: sześciobiegowa przekładnia ręczna ZF i siedmiostopniowa skrzynia oferująca cztery biegi manualne oraz trzy nadbiegi automatyczne. Pojawiła się też wersja ZR1, której silnik w ostatecznej wersji osiągał moc do 405 KM. Corvette C4 imponował wówczas rekordową prędkością ponad 283 km/h.

Największą popularność zdobył wypuszczony na rynek w roku 1997 Chevrolet Corvette

Corvette C6 zaprezentowano w 2004 roku. W stosunku do tej wersji Chevrolet zmienił taktykę sprzedaży, na niektórych rynkach wypuszczając model sygnowany Corvette jako osobną marką. Zewnętrzny wygląd auta nie zmienił się zbytnio za wyjątkiem reflektorów – dotąd chowane, w C6 zastąpiono stałymi. Pod maską zainstalowano silnik V8 LS2 o pojemności 5970 cm3 i mocy 400 KM. W roku 2008 standardową wersję wyposażono w silnik V8 LS3, zaś w 2009 przedstawiono odmianę ZR1 (V8 z kompresorem, LS9, 6162cm3, 638KM).

 

 

LEGENDA DZISIAJ

W tym roku świat ujrzała siódma generacja auta – Chevrolet Corvette C7. Pierwszy raz od 1976 roku zdecydowano się na wersję Stingray. W stosunku do wcześniejszych wersji siódemka nie jest odsłoną rewolucyjną. Wciąż jest to doskonale znany Corvette wraz ze wszystkimi wyróżniającymi go cechami. W porównaniu z poprzednikiem wersja ta nabrała ostrzejszych kształtów, tył samochodu ozdabia zaś efektowny, poczwórny wydech. Użyto najnowszej generacji tworzyw, dzięki czemu C7 jest jeszcze lżejszy od starszych wersji. Maska i panel środkowy dachu zostały wykonane z włókna węglowego. Błotniki, drzwi oraz tylne sekcje pojazdu zrobione są z kompozytów zaś rama jest w całości aluminiowa. Zastosowano nowy silnik LT1 o pojemności 6200 cm3 i mocy 450 KM. Skrzynia biegów występuje w dwóch wariantach – manualna siedmiobiegowa oraz sześciobiegowa automatyczna. C7 posiada ciekawą funkcję, jaką jest sterownik trybu pracy samochodu (DMS). Za pomocą pokrętła zamontowanego na środkowej konsoli możemy wybierać spośród sześciu trybów, w zależności od sposobu jazdy oraz stanu podłoża. Wnętrze nowej Corvetty wygląda imponująco. Dołożono wszelkich starań, by wykonanie prezentowało się lepiej niż w poprzednich wersjach. Kabina pasażerska wykonana jest w większości z włókna węglowego, aluminium oraz skóry tapicerskiej. Komfort obsługiwania auta zapewnia natomiast 8-calowy ekran dotykowy.

Corvette jest najdłużej produkowanym (bez przerw) samochodem na świecie. Marka ta przez sześćdziesiąt lat istnienia coraz bardziej obrastała kultem. Wiele razy użyczała też swojego wizerunku w produkcjach filmowych. Do dziś pozostaje nieodłącznym elementem amerykańskiej popkultury i długo jeszcze stanowiła będzie symbol wysokiego standardu oraz stylu.

Popularne
Najnowsze