Garaż to specyficzne miejsce – już nie na zewnątrz, ale jeszcze nie w domu. Dlatego często służy nam nie tylko jako miejsce do przechowywania auta, ale także niewielki warsztat lub magazyn na różnego rodzaju sprzęty. Planując budowę tego pomieszczenia, należy wziąć pod uwagę wiele czynników, które, choć na pierwszy rzut oka nieistotne, w praktyce mogą mieć znaczny wpływ na komfort korzystania z garażu. Zanim rozpoczniemy budowę garażu, powinniśmy rozważyć podstawową kwestię, jaką jest usytuowanie go względem domu. Garaż stanowiący odrębny budynek z pewnością prezentował się będzie lepiej niż scalony z domem, jednak jego budowa i utrzymanie pociągnie za sobą znacznie większe koszty. Analizując wszystkie za i przeciw, szybko dojdziemy do wniosku, że jedyną przewagą garażu oddzielonego od domu są względy estetyczne. Odrębny budynek będzie wymagał dodatkowych planów oraz pozwolenia na budowę. Pociągnie to za sobą konieczność dostosowania się do wymagań budowlanych – odpowiedniej przestrzeni, dostosowania odległości obiektu od innych zabudowań itd. Rozwiązanie to zwiększy wydatki na materiały budowlane, gdyż w przeciwieństwie do garażu wbudowanego w bryłę domu, wykończyć będzie trzeba wszystkie jego ściany zewnętrzne oraz zbudować dach od podstaw. Co więcej, utrudnione będzie doprowadzenie do niego instalacji grzewczej. Decydując się na garaż połączony z domem, oszczędzamy pieniądze, jednak mimo wszystko musimy ponieść pewne koszty. Zwłaszcza, jeżeli nie mamy możliwości zbudowania garażu przyłączonego jedną ścianą do domu i jesteśmy zmuszeni odpowiednio zaaranżowania w tym celu specjalnie wybudowanego podpiwniczenia budynku. Nasz budżet uszczupli się wówczas o koszt wykopania odpowiedniego wgłębienia w ziemi i innych prac związanych ze stworzeniem podpiwniczenia. Dodatkowego nakładu pracy oraz funduszy wymagał będzie pochyły podjazd. Wymaga on bowiem skutecznego systemu odprowadzania wody oraz mechanizmu zapobiegającego oblodzeniu powierzchni. Brak tych elementów bardzo utrudni nam korzystanie z podjazdu zimą, kiedy jest on narażony na działanie czynników pogodowych. Najkorzystniejszym wyjściem będzie dobudowanie garażu do części mieszkalnej. Eliminuje to większość wymienionych wyżej utrudnień, jednak nie zwalnia od niektórych niezbędnych przedsięwzięć. Jeżeli nie zdecydujemy się na doprowadzenie do garażu instalacji grzewczej, powinniśmy zadbać o ocieplenie ściany łączącej go z częścią mieszkalną.
Zdecydowanie najważniejszą kwestią są wymiary garażu. Należy dostosować je w sposób przemyślany do naszych potrzeb, uwzględniając wielkość samochodu, a także ewentualne sposoby wykorzystania przestrzeni w inny sposób. Optymalna szerokość takiego pomieszczenia to 3,2 metra. Zyskujemy wówczas około 0,7 metra wolnej przestrzeni po obu bokach auta, co powinno wystarczyć do komfortowego przemieszczania się w garażu. Długość natomiast musimy dostosować tak, aby po wprowadzeniu pojazdu do środka pozostało wystarczająco dużo miejsca na swobodne poruszanie się po garażu oraz ustawienie sprzętów, które zamierzamy tam przechowywać. Jeśli jednak garaż ma nam służyć również jako warsztat lub magazyn, będziemy potrzebować znacznie więcej miejsca. Garaż to miejsce wyjątkowo narażone na zanieczyszczenia. Plamy z płynów samochodowych czy różnego rodzaju smary to substancje niezwykle trudne do zmycia. Bądźmy świadomi tego, jak bardzo narażona na zanieczyszczenia będzie podłoga. Praktycznym wyjściem będzie posadzka na bazie żywic epoksydowych. Podłoga taka nie posiada spoin, dzięki czemu zanieczyszczenia nie znajdą się w trudnych do utrzymania w czystości zakamarkach. Ponadto posadzka taka jest odporna na wilgoć i ścieranie, dzięki czemu długo nam posłuży. Jest to jednak kosztowna inwestycja. O wiele tańsze będą najczęściej w tym celu wykorzystywane płytki gresowe. Tu w zamian za niską cenę jesteśmy skazani na czyszczenie fug wypełniających przestrzeń między płytkami. W kwestii podłogi mamy spore pole wyboru, jednak musimy pamiętać o najważniejszym kryterium – odporności posadzki na wilgoć.
Równie ważną kwestią jest decyzja o odpowiedniej bramie garażowej. Wybierać możemy spośród kilku wariantów:
• brama rozwierana (dwuskrzydłowa);
• brama uchylna;
• brama segmentowa;
• brama rolowana.
Najwięcej miejsca wymaga brama rozwierana, dlatego na takie rozwiązanie powinniśmy decydować się tylko wtedy, kiedy dysponujemy przestrzenią. Mniej miejsca wymaga brama uchylna. Otwierając się, unosi się ona ku sufitowi i chowa do wnętrza garażu. Najkorzystniejszym wyjściem będzie brama segmentowa lub rolowana. Zajmuje ona najmniej miejsca i z powodzeniem może być montowana nawet w linii ogrodzenia. Wybierając bramę, kierujmy się też jej właściwościami termoizolacyjnymi. Jeśli posiadamy garaż połączony z domem, powinniśmy wybrać model ocieplony. Zrezygnować z tej funkcji możemy wówczas, gdy nasz garaż jest oddzielnym budynkiem i nie planujemy montować w nim instalacji grzewczej. Nawet, jeśli początkowo tego nie planowaliśmy, w czasie użytkowania garażu stanie się on również pomieszczeniem do przechowywania rowerów, kosiarki czy narzędzi. Aby uniknąć bałaganu powstałego w wyniku nagromadzenia różnego rodzaju przedmiotów, dobrze jest rozplanować przestrzeń w rozsądny sposób. Drobne narzędzia, łopaty czy grabie, a nawet rower możemy powiesić na specjalnie zamontowanych w tym celu hakach i wieszakach. Takie rozwiązanie z pewnością okaże się korzystne, gdyż zwolnimy w ten sposób miejsce w ustawionych w garażu szafkach i innych meblach. Wykorzystując w ten sposób ścianę, stworzymy wygodny i przejrzysty magazyn narzędzi i akcesoriów. Szafek natomiast możemy użyć do przechowywania wiertarek, szlifierek i innych cięższych narzędzi. W tym celu możemy zakupić stosowne meble lub wykorzystać wysłużone regały, które w domu zastąpiliśmy już nowymi.
Garaż jest też miejscem, gdzie zazwyczaj trafia wszystko to, dla czego nie możemy znaleźć miejsca w domu. Dobrze byłoby więc przewidzieć w tym celu trochę miejsca, by garaż po niedługim czasie nie pokrył się chaotycznie rozrzuconymi pudłami. Czy tego chcemy, czy nie, funkcja garażu nie ograniczy się jedynie do przechowywania auta. Pamiętajmy o tym i rozsądnie rozplanujmy przestrzeń, by móc korzystać z tego pomieszczenia w wielu możliwościach, by nie odbywało się to kosztem komfortu przy używaniu garażu tylko w głównym celu, do jakiego jest przeznaczony.