Współczesna sztuka wymyka się z galeryjnych ram. Odważnie wkracza do przestrzeni publicznej, stając się atrakcją i elementem krajobrazu miejskiego. Współgra z architekturą placów, parków czy skwerów, pojawia się w centrum i na przedmieściach, tworząc symbiotyczną relację z naturą oraz kulturą. Na tym polu wyróżniają się prace polskiego artysty, wielokrotnego laureata międzynarodowych nagród, Mirosława Struzika. Jego charakterystyczne rzeźby można spotkać w największych metropoliach świata.
MIROSŁAW STRUZIK
RZEŹBIARZ, MISTRZ SZTUK PIĘKNYCH, ZAŁOŻYCIEL PRACOWNI STRUZIK ART. URODZIŁ SIĘ W 1956 ROKU W ŻAROWIE. W 1989 UKOŃCZYŁ AKADEMIĘ SZTUK PIĘKNYCH WE WROCŁAWIU NA WYDZIALE GRAFIKI, MALARSTWA I RZEŹBY. STUDIOWAŁ RÓWNIEŻ WZORNICTWO PRZEMYSŁOWE. LAUREAT WIELU MIĘDZYNARODOWYCH NAGRÓD I AUTOR LICZNYCH INSTALACJI W PRZESTRZENIACH PUBLICZNYCH MIAST NA CAŁYM ŚWIECIE.
FOTO: RZEŹBA MIROSŁAWA STRUZIKA "SPACER" WE WROCŁAWIU
Mówi się, że sztuka zaczyna żyć dopiero w oczach odbiorcy, który może ją przepuszczać przez filtr własnej percepcji i osobistych doświadczeń, indywidualnie interpretować oraz odczuwać. Wkomponowanie instalacji artystycznych w przestrzeń publiczną, gdzie nieustannie poddawana jest ocenie odbiorców, wydaje się więc niezbędnym dopełnieniem procesu twórczego. Rzeźby harmonijnie wkomponowane w aglomeracyjną architekturę, uatrakcyjniają przestrzeń, a także dostarczają wrażeń osobom odwiedzającym. Często stają się wręcz symbolami miejsc, tak jak rzeźby Mirosława Struzika, które można spotkać w polskich miastach, jak i światowych metropoliach. Autorskie instalacje inspirowane człowiekiem, jego otoczeniem i naturą wnoszą pierwiastek przyrody do zurbanizowanych przestrzeni, jako rzeźby w stylu organicznym. – W moich najnowszych projektach tworzę rzeźby do przestrzeni publicznej, które o zmierzchu przechodzą metamorfozę, wykorzystując magię koloru. Chcę, aby moje rzeźby jedynie sugerowały formę, pozostawiając widzowi ostateczną kreację i interpretację – mówi Mirosław Struzik.
FOTO: RZEŹBA MIROSŁAWA STRUZIKA „ADAM I EWA” W USA
SUROWA SUBTELNOŚĆ
Tworzywem, z jakim najczęściej pracuje Mirosław Struzik, jest metal. Artysta nadaje mu bardzo subtelne organiczne formy, bliskie naturze i człowiekowi. Twórczą obróbkę tego surowca rzeźbiarz opanował do mistrzowskiej perfekcji, kreując projekty pełne dynamizmu, subtelności, o bogatej symbolice. Z metalu powstały na przykład prace dobrze znane spacerującym po Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. To cykl rzeźb wykonanych z poskręcanych stalowych prętów, którego tematem przewodnim jest siła drzemiąca w człowieku, naturze i żywiołach. W zieleń ogrodu znakomicie wkomponowują się rzeźby: „Przejście”, „Feniks”, „Nike”, „Anioł”, „DNA”. W podobnej konwencji zaprojektowane zostały prace: „Adam i Ewa”, którą można oglądać w Parku Rzeźby Skokie Northshore Sculpture Park w Stanach Zjednoczonych, oraz „Spacer” – rzeźba wykonana do Parku Tołpy we Wrocławiu. To projekty symbolizujące kondycję człowieka poszukującego powrotu do natury i wyciszenia. Wszystkie te rzeźby łączy niezwykła konstrukcja, w której fantazyjnie poskręcane stalowe pręty nadają bryłom wrażenie lekkości, dynamizmu i wyrażają niesamowitą energię rzeźb.
FOTO: RZEŹBA MIROSŁAWA STRUZIKA "DNA" WE WROCŁAWIU
POLSKIE „DMUCHAWCE” W DUBAJU
Udział w międzynarodowych konkursach oraz wystawach, a także obecność jego rzeźb w przestrzeniach miejskich dużych aglomeracji, pozwolił poznać twórczość Mirosława Struzika szerszej publiczności. Światowy sukces odniosła słynna rzeźba „Dmuchawce”, która w 2014 stanęła w prestiżowej dzielnicy Stambułu. Tam zobaczył ją inwestor najwyższego budynku na świecie – Burj Khalifa w Dubaju – i zachwycony pomysłem, zaprosił Mirosława Struzika do współpracy.
FOTO: RZEŹBA MIROSŁAWA STRUZIKA "DMUCHAWCE” W STAMBULE
W rezultacie w 2017 na deptaku u stóp najwyższego wieżowca świata znalazła się instalacja polskiego rzeźbiarza przedstawiająca sekwencję dmuchawców, które nocą urzekają grą kolorów i świateł. Każdego dnia praca ma tysiące odbiorców. Zachwycają się nią turyści z całego świata. „Dmuchawce” doskonale wpisały się w przestrzeń, wprowadzając lekkość i nowatorski europejski design do zurbanizowanego pejzażu Zatoki Perskiej. Na fali swojej popularności metalowe „Dmuchawce” Mirosława Struzika zostały zainstalowane również w innych miastach. Można je zobaczyć w Krakowie, San Mateo, Dallas czy w Nicei.
FOTO: RZEŹBA MIROSŁAWA STRUZIKA "DMUCHAWCE” W DUBAJU
SZTUKA DAJĄCA ODDECH
Natura stała się też inspiracją dla kolejnej spektakularnej instalacji, która zdobi plac przy centrum handlowym w Nicei, we Francji. To zrealizowany w 2019 roku projekt o nazwie „Bąblowy Las” (ang. „Bubble Forest”). Składa się on z osiemnastu stalowych łodyg zwieńczonych kulistymi kwiatostanami. Mają one nawiązywać do swojej nadmorskiej lokalizacji i symbolizować pęcherzyki powietrza, jak i rośliny morskie. Mirosław Struzik zwraca tym samym uwagę na zależność istnienia człowieka od roślin, które produkują tlen niezbędny dla naszego funkcjonowania. Podobnie jak „Dmuchawce”, rzeźba ożywa po zmroku, gdy podświetlona różnobarwnym światłem, zachwyca perfekcją kształtów, organiczną subtelnością i naturalną harmonią. „Bąblowy Las” to kolejny przykład dzieła sztuki, które wprowadzone w przestrzeń publiczną, pozostaje w symbiozie z architekturą oraz naturą i kulturą.
FOTO: RZEŹBA MIROSŁAWA STRUZIKA "BĄBLOWY LAS” W NICEI