Wnętrza

Audi Design

Tekst Tłumaczenie Marcin Pietrzak

2012-12-18
Audi Design
Design Audi - charakterystyka
Tekst i zdjęcia © Copyright Audi AG, (Deutschland)
Tłumaczenie z niemieckiego Marcin Pietrzak

Poruszająca się rzeźba

Design Audi jest nie do pomylenia z żadnym innym, skrywa przewagę techniczną przyodzianą w sportową elegancję. Bogaty i zarazem jednoznaczny język formy koncernu z Ingolstadt porusza się wokół wyraźnych wytycznych designu. Dzięki nim każdy model reprezentuje mocną tożsamość Audi.


„Najważniejszym wyrazem naszej tożsamości jest twarz pojazdu - mówi Wolfgang Egger - Singelframe (osłona chłodnicy) jest tam najbardziej charakterystycznym elementem.”
Head Designer koncernu Audi rozróżnia trzy typy pojazdów. „W przypadku samochodów naszej rodziny A od A3 do A8 Singelframe ma klasyczną szeroką formę. Wśród modeli serii Q grill jest zamieszczony wyraźnie wyżej. W przypadku naszych modeli sportowych R8 i TT motyw Singelframe jest ulokowany szczególnie nisko i głęboko w twarzy pojazdu.” – mówi.




Oprócz tego najbardziej charakterystycznego elementu w designie koncernu z Ingolstadt występuje jeszcze wiele detali, dzięki którym designerzy Audi mogą podkreślić efekt, który wywiera Singelframe – umiejscowienie loga marki, szerokość chromowanego obramowania oraz forma użebrowania, a także jego chromowanej powłoki. Wyraźne linie poziome, jak w przypadku modeli serii A, zapewniają elegancki „look”. Wyostrzone linie pionowe, jak w przypadku rodziny Q, tworzą silną, mocno zbudowaną optykę, zaś podwójne użebrowanie, tak jak w przypadku modeli RS, podkreślają dynamikę.


Reflektory - kreatywność i swoboda

Także reflektory tworzą przestrzeń dla kreatywności designerów z Audi. Gdy maska lekko nachodzi z góry, jak np. w Q5 -, efekt wydaje się bardziej energiczny. Kontur o formie falowej, którego dobrym przykładem jest model A4 wpływa ożywczo na całość. Zaś diody ledowe, które Audi stosuje często jako światła do jazdy dziennej, sprawiają szczególnie gwałtowne wrażenie, oświetlając dolny obszar reflektorów i przebiegając przez niego w formie łuku. Natomiast gdy leżą one niedaleko górnej krawędzi, tak jak w Q5 czynią one spojrzenie auta nieco łagodniejszym.


Trzecim ważnym elementem w przedniej części samochodu są wloty powietrza. W zależności od tego, czy ich części narożne są skierowane w górę lub ku dołowi - to one decydują o tym, że twarz samochodu się „uśmiecha” lub nie. Równoległoboki wpływają bardziej autorytatywnie niż trapezy. Wyraziste, plastyczne uformowanie wlotów powietrza o zaostrzonych kantach, a także wznoszenie się przodu pojazdu ku górze dodaje akcentów sportowych. 



Wolfgang Egger tłumaczy: „Nam chodzi o trójwymiarowość, która dodaje twarzy pojazdu charakteru i wyraża jednocześnie moc silnika.” Trójwymiarowość jest zauważalna w każdym modelu Audi, szczególnie jeżeli chodzi o maskę – pełni ona tu rolę przedłużenia motywu Singelframe. Jest ona zasadniczym elementem karoserii samochodu, o którym główny designer Audi mówi: „Okalamy napięte powierzchnie precyzyjnymi liniami. W przypadku niektórych detali chodzi o dziesiątki milimetra. Jest to kwestia wyczucia czubka palców w sensie dosłownym, tak jak w przypadku dzieła sztuki. My, designerzy, wykorzystujemy nasze studia projektowe i mamy markę Audi we krwi”. 




Na boku pojazdu można zauważyć pozostałe zasadnicze linie. Wyraziście zaakcentowane nadkola skrywają duże koła, dzięki czemu auto imponująco prezentuje się na ulicy; w modelach Q jest to szczególnie mocno podkreślone. „Odpowiednie przedstawianie odniesienia całości do podłoża stanowi przeważającą część proporcji bryły pojazdu” - mówi Wolfgang Egger - Zwyczajnie wyobrażamy sobie jak samochód będzie się prezentować na ulicy.” 



Dwie krawędzie dzielą bok

Każdy bok karoserii Audi posiada dwie krawędzie. Górna krawędź to wyraziście ukształtowane ramię, które ostro ogniskuje się w tzw. linię tornada. Od tej lekko odciętej linii, która dzieli powierzchnię między nadkolami, blacha rozciąga się wklęsło na dół. W dolnej części drzwi i błotników sklepia się wypukle na zewnątrz, akcentując Dynamic Line powyżej progów. Wznosi się ona do tyłu pojazdu, podczas gdy tzw. „linia tornado” może przebiegać w różnych kierunkach - w formie klina ku górze w A3, elegancko znikać w A5 lub posiadać formę horyzontalnej cięciwy jak w modelu A4 Avant. W każdym modelu Audi karoseria zajmuje dwie trzecie wysokości, przeszklenie zaś pozostałą jedną trzecią. Łuk dachu jest „klasyczną krzywą” dodaje Egger. „Pewna kreska, siła, która po prostu wychodzi z ręki.”

Wolfgang Egger szef koncernu Audi Design

Niezależnie od tego, czy jest to Audi R8 czy Q7, w każdym modelu linia dachowa wygląda lekko i jest stylizowana na coupé. Opada wcześnie ku tyłowi i biegnie w długich, nisko stojących kolumnach ku tyłowi. Z powstałego łuku wyłania się typowe dla Audi przeszklenie z ostro zarysowanym tylnym oknem (…)
Design aut Audi wizualizuje przyspieszenie, jest wolny od optycznie hamujących elementów. Funkcja ta jest wyraźnie widoczna, design jest tu wolny od nienaturalnych i przywdzianych dekoracji. Design Audi jest autentyczny, powstaje z miłości do detalu i technicznej precyzji.



(…) 
Każdy model jest syntezą sztuk, obowiązuje to również design wnętrza. Całość przejmuje linie zewnętrzne, kokpit podkreśla horyzontalność i jest zabudowany nisko. Jego architektura jest nastawiona na kierowcę – patrząc od góry w większości modeli robi on wrażenie płynącej fali. „Sprawiamy, iż funkcjonalność jest przeżywana w elegancki sposób.” - mówi Wolfgang Egger - Każde Audi jest poruszającą się rzeźbą.”