Podjazd do domu jest przedłużeniem elewacji budynku. Poza funkcjonalnymi walorami, dodaje posesji uroku. Zbliżając się do końcowego etapu budowy domu, zaczynamy realizować projekt praktycznego podjazdu. Niejednokrotnie sam proces jego budowy jest traktowany jako symboliczne zwieńczenie ciężkich prac budowlanych na posesji i wprowadzenie ładu wokół naszego domu. Zwróćmy jednak uwagę na wykańczanie nawierzchni prowadzącej do domu. Warto już na samym początku zwrócić uwagę na efekt jaki stworzymy wybierając określony materiał. Im większy zaplanujemy podjazd, tym lepszy efekt możemy uzyskać. Fachowo i dokładnie wykonany podjazd zarówno spełni rolę wizytówki domu, jak i podniesie komfort codziennego korzystania. Dodatkowo będziemy dumni z efektów naszej pracy. Ostatnimi czasy najpowszechniejszym materiałem używanym do wykonywania przydomowych podjazdów jest betonowa kostka brukowa. Do jej głównych walorów należy estetyka, ciekawa kolorystyka i bogactwo kształtów. Odpowiedni produkt oraz pomysłowe ułożenie podkreśli urok naszego dojazdu. Projekt aranżacji otoczenia warto jest powierzyć specjaliście, gdyż można dzięki temu zyskać inspirujące rozwiązania dla naszego podjazdu. Ponadto niektóre punkty sprzedaży markowej kostki brukowej zapewniają w ofercie usługi projektowe jako formę dodatkową przy zakupie ich produktów.
Aby podjazd spełniał należyte funkcje, musimy zadbać o solidne wykonanie. Praktyczną wskazówką jest fakt, iż taki dojazd powinien mieć przynajmniej 3 metry szerokości. Oczywiście również spotykane są podjazdy z dojściem do domu. Wówczas ich szerokość wynosi około 4,5 metra. Jednak tym, o co niewątpliwie musimy zadbać, jest solidne odwodnienie. Żeby zadbać o prawidłowy spływ wody, nawierzchnia podjazdu powinna być ułożona pod kątem 2-5 procent wzdłuż i około 2 procent w poprzek drogi. Najlepiej jest, gdy grubość kostki wynosi 6 centymetrów i cechuje się antypoślizgowością. Zważywszy na pory roku, z jakimi niekiedy się zmagamy, docenimy chropowatą powierzchnię przy ujemnej temperaturze podczas zimy. Wybierając materiał na podjazd należy pamiętać o antypoślizgowej funkcji i unikać szlifowanych kamieni. Projektanci oferują takie plany dopasowane do kieszeni każdego inwestora. Zarówno niewielki i skromny, jak i pokaźny dojazd będzie spełniał należytą funkcję wizytówki. Tym, na co również należy zwrócić uwagę przy wykonywaniu dojazdu jest prawidłowe utwardzenie gruntu, tzw. podbudowy. Dokładnie wykonana podbudowa uniknie zapadnięciu się podjazdu czy wytworzeniu kolein. Dogodnym rozwiązaniem na zimową porę jest możliwość wmontowania w nasz dojazd kabli grzewczych. Ogrzewanie rozwiąże problem gromadzenia się grubej warstwy śniegu. Systemy przeciwoblodzeniowe produkowane są w formie kabli lub mat grzewczych. Przy ogrzewaniu nawierzchni często stosuje się kable o stałej mocy.
Kable o stałej mocy zasilane są jednostronnie i dwustronnie. Zasilanie jednostronne (dwużyłowe) podłączane jest jednym końcem do napięcia 230 V. Natomiast zasilanie dwustronne tzw. jednożyłowe, ma większą moc niż poprzednie. Jego precyzyjne ułożenie charakteryzuje się schodzeniem końców kabli w jedno miejsce. Ważną wskazówką jest zakaz przycinania kabli, ponieważ mają one jednostajną moc. Nie wolno ich również krzyżować ani ze sobą stykać, gdyż doprowadzi do przegrzania się przewodów. W ogrzewaniu o zmiennej mocy ciepło pochodzi z półprzewodnika zasilanego napięciem 230 V. Moc kabli zmienia się w zależności od panującej temperatury otoczenia i dzięki temu kable się nie przegrzeją. W zależności od sposobu wykończenia podjazdu montowane są kable na 3-4 centymetrowej warstwie piasku lub 3-4 centymetrowej warstwie betonu. W przypadku, gdy nie zdołaliśmy od razu zamontować kabli, możemy to zrobić w każdej chwili. Wówczas wyjmuje się kostkę brukową i na pisaku rozkłada się kable. W przypadku podjazdów wykończonych ceramiczną płytką lub mocowaniami do betonu trzeba wyłożyć kable w specjalnie wykutych bruzdach.Instalacja przeciwoblodzeniowa jest uruchamiana ręcznie i automatycznie. Jednakże, aby pozostać ekonomicznym, należy sprawdzać prognozę pogody. Przecież chcemy, żeby energia była pobierana tylko wtedy, kiedy warunki atmosferyczne będą sprzyjały powstawaniu lodu i opadom śniegu. Najwygodniejszym wyjściem jest samoregulujące się urządzenie odpowiedzialne za działanie kabli. Przewody o stałej mocy powinny być podłączone do termostatu zawierającego czujnik temperatury i wilgotności. Kable o zmiennej mocy samoczynnie korygują ilość danego ciepła w stosunku do temperatury otoczenia. Toteż instalacja termostatu i sterownika nie jest konieczna. Jednakże dla zmniejszenia kosztów eksploatacji warto je podłączyć do sterownika. Zima bardzo często zaskakuje nas swoim przyjściem. W przypadku, kiedy podjazd zajmuje dużą powierzchnię, pod którą nie ma przewodów grzewczych, dobrze jest uzbroić się w praktyczną odśnieżarkę. Niektóre odśnieżarki wyglądem przypominają kosiarki z tą różnicą, że z przodu zamiast noża znajduje się wirnik zbierający śnieg i kierujący go do komina (wyrzutnika). Z tyłu mamy włącznik i dźwignię do biegów. Silnik odśnieżarek może być elektryczny bądź spalinowy. Te elektryczne stosuje się w przypadku, kiedy odległość nawierzchni do oczyszczenia od gniazda elektrycznego wynosi około 30 centymetrów. Używanie dłuższych przedłużaczy powoduje, iż maleje moc odśnieżarki. Dodatkowo są one niepraktyczne.
Jeśli zaś mówimy o spalinowych odśnieżarkach, to dość często wyposażone są one w silnik dwusuwowy o mocy 1,5 KM wspomagany mieszanką oleju oraz benzyny. Można się też zaopatrzyć w odśnieżarkę z silnikiem czterosuwowym o większej wydajności i mocy (pracującym na benzynie). Równie ważna jest szerokość robocza odśnieżarki. Dla niewielkich powierzchni wystarczy sprzęt odśnieżający pas o szerokości 50-56 centymetrów. Na rynku dostępne są również sprzęty dostosowane do dużych szerokości. Jednakże te są o wiele droższe, a co za tym idzie – mocniejsze. Prace wykonywane przy pomocy odśnieżarek nie należą do uciążliwych. Można wówczas zdecydować się na model wyposażony w wirnik przesuwający powoli urządzenie do przodu lub posiadający gąsienice. Ponadto do walki ze śniegiem na podjazdach praktykowane są odpowiednie preparaty. Do chemicznej walki ze zlodowaceniem dojazdu polecane są specjalistyczne preparaty skutecznie rozpuszczające śnieg i jednocześnie niewpływające szkodliwie na środowisko naturalne. Preparaty nie powodują błota i nie niszczą spoin miedzy płytkami. Toteż żeby środek był skuteczny, należy rozsypywać go równomiernie. Nowoczesne materiały służące do wyłożenia podjazdu cechują się trwałością i solidnym wykonaniem. O oryginalnym wyglądzie naszej posesji decyduje nie tylko dobrze zaaranżowany podjazd, ale również otoczenie domu. Wśród najbardziej popularnych materiałów używanych do wyłożenia powierzchni dojazdowej należy kostka klinkierowa. Oczywiście już na pierwszym etapie możemy gruntownie zadbać o konstrukcję podjazdu, decydując się na podgrzewaną powierzchnię. Takie rozwiązanie zaprocentuje podczas śnieżnej i mroźnej zimy. Architekci i producenci wychodzą naprzeciw naszym oczekiwaniom, toteż warto zadbać o najlepsze zwieńczenie ciężkich prac budowlanych wokół domu.