Wnętrza

Łazienka

Łazienkowe trendy 2013

Tekst Karolina Gajewska • Zdjęcia KLUDI

2013-11-22
Łazienkowe trendy 2013

Nie ulega wątpliwości, że wnętrze łazienki podlega dynamicznym przeobrażeniom, związanym z stylem życia jej użytkowników, ze zmianami społecznymi i z nowymi technologiami. Potwierdziły to jedne z najważniejszych targów światowej branży łazienkowej ISH, które odbyły się tego roku we Frankfurcie. ISH to największy na świecie przegląd innowacyjnego wyposażenia łazienek, a zwłaszcza armatury, ceramiki oraz mebli i akcesoriów łazienkowych, a także technologii grzewczych i wentylacyjnych oraz związanych ze źródłami energii odnawialnej. Organizowana od ponad 50 lat impreza ma ustalone miejsce w branżowym kalendarzu – świadczy o tym chociażby liczba ponad 2300 wystawców i ponad 250 000 m2 ekspozycji.

 

W zgodzie z naturą
Odwiedzając Frankfurt można było znaleźć mnóstwo przykładów na to, że stylistyka złagodzonego, inspirowanego naturalnymi formami minimalizmu wyraźnie zdominowała łazienkowe wzornictwo. Szczególnie widoczne jest to w przypadku ceramiki łazienkowej. Kształty umywalek, wanien, bidetów i misek ustępowych przypominają wyszlifowane otoczaki, zmysłowe krzywizny kwiatów, czy naturalne zagłębienia terenu, w których gromadzi się woda. W ślad za ceramiką idą łazienkowe akcesoria, meble i armatura. W przypadku tej ostatniej bogactwo naturalnych inspiracji jest jeszcze obszerniejsze: łodygi roślin, skrzydła, liście, czy nawet sam kształt strumienia wody. Co ciekawe estetyka soft purism często idzie w parze z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi: sensorycznym sterowaniem, oświetleniem LED, czy elektronicznymi czujnikami ruchu uruchamiającymi wypływ wody. Obok tradycyjnych chromowanych wykończeń często wykorzystywany jest kolor biały. Nowym kierunkiem rozwoju dla nurtu soft purism jest zwartość, monolityczny charakter form – również podpatrzone w świecie przyrody. Nawet w przypadku bardziej złożonych, wieloelementowych przedmiotów wszystkie ich części zazwyczaj tworzą spójną całość.  Ale nawiązywanie do natury ukazuje się nie tylko we wzornictwie. Objawia się również w dbałości o ekologię. „Zielona łazienka” to obecnie dużo więcej niż romantyczna wizja życia blisko natury. Chodzi bowiem o łazienkę przyjazną dla środowiska, którą osiągnąć można dzięki nowoczesnym produktom i technologiom. Optymalna kombinacja oszczędności wody i energii, nieszkodliwych technologii produkcji, racjonalnego wykorzystania materiałów i ponadczasowego wzornictwa uzupełniona jest także odpowiednimi nawykami i zachowaniami użytkowników, takimi jak korzystanie ze spłuczek eko czy wybieranie natrysku zamiast kąpieli w pełnej wannie. „Zielona łazienka”, jak nazywają ten trend specjaliści ISH, to także witalność i odpowiednie doświadczenia zmysłowe. Kaskadowe wylewki – dostępne teraz również w ekonomicznych wersjach – i baterie z naturalnym strumieniem wody pozwalają nam sobie przypomnieć, jak ten żywioł zachowuje się w naturze, jak piękna i wartościowa jest woda. 

 

ISH to największy na świecie przegląd innowacyjnego wyposażenia łazienek, a zwłaszcza armatury, ceramiki oraz mebli i akcesoriów łazienkowych, a także technologii grzewczych i wentylacyjnych oraz związanych ze źródłami energii odnawialnej.

 

Najważniejsze pomieszczenie
Łazienka wyraźnie otwiera się na pozostałe domowe pomieszczenia i upodabnia swoim wyglądem oraz sposobem urządzenia do reszty domu. Coraz częściej to właśnie ona jest najważniejszym, planowanym z dużym rozmachem, pomieszczeniem w całym mieszkaniu czy domu. To również znalazło swoje odbicie w nowościach prezentowanych na ISH i w samych aranżacjach stoisk, często sugerujących, że łazienka jest jedną ze stref domowego „open space”. Efektowne lub minimalistyczne łazienkowe sprzęty o wysokich walorach estetycznych pozwalają bez problemu pokazać łazienkę światu. Umywalki i wanny nie trzymają się już kurczowo ścian, natryski nie muszą mieć brodzików, a całość może być swobodnie otwarta np. na sypialnię. Coraz częściej, analogicznie do kuchennej wyspy oddzielającej strefę przygotowania posiłków od salonu, powstają wyspy łazienkowe, np. mieszczące umywalki lub wannę. Projektując łazienkę, architekci dzielą ją na strefy poświęcone różnym sferom aktywności: zachowaniu higieny, relaksowi, makijażowi i trosce o fryzurę, ubieraniu się, a nawet dbaniu o kondycję i… życiu towarzyskiemu. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb użytkownika i jego oczekiwań, a nowe propozycje producentów wyposażenia odzwierciedlają ten trend i oczekiwanie elastyczności oraz wielofunkcyjności.

 

Łazienka dla każdego
Łazienka, która uwzględnia wiek i zróżnicowane potrzeby użytkowników, to już nie kwestia mody, lecz obowiązujące podejście projektantów. Wielu ludzi zdaje sobie sprawę, że także sposób wyposażenia ich łazienki wpłynie na to, czy będą w stanie wygodnie i samodzielnie żyć nawet w podeszłym wieku. Z kolei mamy małych dzieci szukają rozwiązań, które pomogą im zachęcić dzieci do korzystania z łazienki bez ich pomocy i nieustannego nadzoru. W czasach demograficznych zmian oraz indywidualizacji stylów życia zarówno użytkownicy, jak i deweloperzy poszukują łazienkowych rozwiązań, które będą w stanie zaspokoić potrzeby bardzo różnych osób.