Wnętrza

Rekreacja

Office Design

Tekst Wojciech Gruszczyński ipnotic.pl • Zdjęcia materiały prasowe Vitra

2012-10-29
Office Design
Na początku lat 90-tych w miejscowości Weil-am-Rhein, w siedzibie producenta mebli Vitra, powstała przełomowa idea Citizen Office. Jej efektem była otwarta, wielofunkcyjna przestrzeń biurowa umożliwiająca lepszą komunikację oraz wykorzystanie powierzchni budynków. Od tamtego czasu stale przybywa biur typu open-office, a ich wyposażenie ewoluuje wraz z rozwojem technologii, wzornictwa, a także trendów w zakresie zarządzania firmą, Vitra zaś zdobyła dominującą pozycję na europejskim rynku nie tylko jako producent mebli, ale również twórca filozofii projektowania i nowej koncepcji pracy w korporacjach. Kilka czynników sprawia, że niewielkie, odseparowane gabinety wciąż są projektowane. Ze względu na charakter wykonywanych obowiązków z pojedynczych biur korzystają przede wszystkim działy HR, czy kierownicy wyższego szczebla, natomiast poza korporacjami z tzw. private office można się spotkać w małych firmach, domach i mieszkaniach.



Projektanci pracują nieustannie nad innowacjami mającymi poprawić ergonomię, organizację biura oraz estetykę, dostosowując je do panujących trendów, nowoczesnego modelu pracy, a także rozwoju technologii. Dzięki tej ostatniej, coraz więcej dokumentów przechowujemy w formie elektronicznej, coraz więcej czynności możemy wykonać poza miejscem pracy zabierając ze sobą jedynie laptop i telefon. Następstwem rosnącej mobilności pracownika jest chociażby zjawisko hotelingu, czyli tworzenie stanowisk pracy nie przypisanych do konkretnej osoby w firmie. Mimo, iż rzadko dotyczy to pojedynczych pomieszczeń biurowych na których się skupimy, to nowoczesny gabinet odzwierciedla właśnie taki dynamiczny styl pracy - sterty teczek i regały wypełnione segregatorami pod sam sufit ustąpiły miejsca ergonomicznym meblom, porządkującym niezbędne przedmioty, o funkcjach pozwalających w prosty sposób zorganizować spotkanie, popracować w skupieniu lub wprowadzić szybkie zmiany w aranżacji.



Centralnym punktem miejsca pracy niezmiennie jest biurko. Obecnie nie jest ono już tylko blatem roboczym - komfort pracy zapewnia tu szereg akcesoriów, takich jak: wmontowane przyborniki, ruchome screeny, korytka do prowadzenia okablowania, czy wbudowane gniazda elektryczne oraz sieciowe. Bardziej rozbudowane systemy posiadają możliwość montażu monitora lub lampy biurowej. Pionierskim produktem posiadającym takie cechy był system Joyn firmy Vitra, zaprojektowany w 2002 roku przez słynny duet projektantów – braci Bouroullec. Zestaw składający się z wielu elementów meblowych i licznych akcesoriów zapewnia ogromną elastyczność w zastosowaniach. Wśród nich warto zwrócić uwagę na dedykowaną lampę biurową, wchodzącą w skład systemu, która zapewnia pełen komfort pracy biurowej. Siłę tego pomysłu z pewnością doceni przedsiębiorca zmieniający lokal swojej firmy, zabierając bez przeszkód w nowe miejsce całe oświetlenie biura. Innym rozwiązaniem, które łączy się z dynamiką działania są zyskujące na popularności biurka o zmiennej wysokości blatu. Posiadając taki mebel, nawet w bardzo małym biurze, wprowadzamy dodatkową możliwość istotnej modyfikacji przestrzeni gdy zajdzie taka potrzeba. W odróżnieniu od siedzenia w wygodnych fotelach, szybka konsultacja z pracownikiem lub burza mózgów, przebiegają sprawniej kiedy możemy stać i swobodnie się poruszać wokół blatu. Wśród szerokiej oferty na rynku możemy znaleźć ciekawe modele zapewniające łatwość użytkowania poprzez elektroniczną regulację wysokości. Klienci poszukujący ascetycznego wyglądu i prostoty wystroju powinni zwrócić uwagę na projekt znanej duńskiej pracowni shmidt/hammer/lassen – SHL Desk, produkowane przez Montanę. Pełne boki mebla rozsuwają się elegancko przy zmianie wysokości blatu, przesłaniając masywne elementy mechanizmu. Z kolei ozdobą klasycznych gabinetów jest podnoszony stół ArchiMeda- projektu Alberto Medy dla Vitry, posiadający innowacyjną, lekką konstrukcję podstawy.



Gdy mowa o współczesnych systemach biurowych oraz projektowaniu pomieszczeń do pracy- kluczowym pojęciem staje się ich modułowy charakter. Elastyczność aranżacji i użytkowania zapewnią sprzęty składające się z licznych elementów, łatwych do montażu w różnych konfiguracjach, jak wspomniany system Joyn. We współczesnym gabinecie cechy te możemy odnaleźć właściwie we wszystkich niezbędnych meblach – biurkach, krzesłach, a także szafach – dostosowując je ściśle do swoich potrzeb. Świetnym przykładem jest Level 34 zaprojektowany przez Wernera Aisslingera. Szereg systemowych elementów pozwala na stworzenie konfiguracji idealnie pasujących do potrzeb inwestora. Połączone na jednej platformie: blat roboczy, moduły do przechowywania, czy miejsce do siedzenia tworzą spójną całość w dowolnym układzie zaproponowanym przez projektanta lub użytkownika. Jednocześnie oryginalna estetyka produktu nada ciekawy, przyjazny wyraz każdemu pomieszczeniu.
Modułowe meble biurowe, mimo, że są bardziej adekwatne do współczesnego stylu pracy niż kiedykolwiek, nie są pomysłem nowym. Dla zwolenników technicznej elegancji w miejscu pracy idealna będzie oferta firmy USM – szwajcarskiego producenta o ponad 40- sto letniej tradycji. Ponadczasowy design regałów i szaf został doprowadzony do perfekcji, a prosta konstrukcja zestawianych elementów pozwala na zastosowanie ich we wnętrzu o dowolnej wielkości. Najkorzystniejszym zestawieniem jest zwykle podręczny kontener z szufladami przy biurku (koniecznie na kółkach, jako niezależny mebel!) oraz większy regał będący kombinacją otwartych półek i modułów zamykanych.



Wymienione w artykule rozwiązania to tylko przykłady obrazujące kierunek myśli współczesnych projektantów. Z pewnością panujące trendy idą w parze z potrzebami użytkowników, ułatwiając także samodzielną aranżację gabinetu. Trzeba przy tym pamiętać, że pomieszczenia typu private office, a w szczególności ich wyposażenie z zasady należy traktować w sposób indywidualny. Jakkolwiek „elastyczne” propozycje - takie jak: meble modułowe, podnoszone biurka oraz szereg akcesoriów do wyboru - same w sobie są dobrą odpowiedzią na powyższy wymóg, to nadal warto korzystać z pomocy profesjonalistów z branży architektury i designu przy urządzaniu swojego miejsca pracy.
http://antiquebeauty.eu/promocje/?utm_source=livingroom&utm_campaign=living-room&utm_medium=email