Ścisłe centrum Warszawy, 192 metry wysokości, 54 kondygnacje, widok na całe miasto i 266 luksusowych apartamentów – to Złota projektu Daniela Libeskinda. Najwyższy apartamentowiec w Unii Europejskiej.
Centrum Warszawy staje się coraz bardziej światowe. Powstała w sercu stolicy Złota jest apartamentowcem najwyższej klasy, który może być z powodzeniem porównywany z najbardziej znanymi tego typu inwestycjami na świecie – Trump International Hotel & Tower w Toronto, One Hyde Park w Londynie, Icon Brickell Residences w Miami, MahaNakhon w Bangkoku, czy One57 w Nowym Jorku. Warto zaznaczyć, że mierzący 192 metry budynek o przeznaczeniu wyłącznie rezydencjonalnym jest najwyższym apartamentowcem w całej Unii Europejskiej i jednym z najważniejszych obiektów tego typu w całej Europie Środkowo – Wschodniej. Wnętrza 266 apartamentów będą wykończone ekskluzywnie według najwyższych światowych standardów, a mieszkańcy będą mieć do dyspozycji 24-godzinna obsługę concierge.

Złotą zaprojektowała gwiazda światowej architektury Daniel Liebeskind. Budynek jest przykładem modnego dziś i typowego dla Libeskinda dekonstruktywizmu, czyli mówiąc krótko chodzi tu o nieregularną formę, asymetrię, krzywizny i załamania. O Złotej, zwanej również „żaglem Libeskinda”, lub „szklanym żaglem” mówi się od dawna. Przez jakiś czas był to betonowy „szkieletor”, który straszył w centrum stolicy, ale teraz gdy jego elewacja jest już gotowa, każdy z nas może podziwiać piękno niezwykłego obiektu. Projekt budynku jest także odpowiedzią na istotny trend we współczesnej urbanistyce, zgodnie z którym w metropoliach na całym świecie powstają rezydencje o niezwykłej architekturze. Budynek posiada 54 kondygnacje, w środku zaś będzie znajdowało się 266 apartamentów. Na 8 piętrze do dyspozycji mieszkańców i ich gości będzie prywatna przestrzeń rekreacyjna z udogodnieniami, które świadczą o najwyższej jakości i międzynarodowym charakterze inwestycji Złota. Będą to m.in. strefa fitness z 25-metrowym basenem i w pełni wyposażoną siłownią, Le Club z barem oraz zielonym tarasem, business lounge z salą konferencyjną, biblioteka i sala kinowa do organizacji prywatnych pokazów filmowych. Z uwagi na wysokość, wygląd, lokalizację i ceny tamtejszych apartamentów można od razu powiedzieć, że Złota to absolutny „top of the top” mieszkania nie tylko w Warszawie ale i w Polsce w ogóle.
Całość inwestycji, zbliża się do ukończenia. Już we wrześniu tego roku na 50 piętrze budynku otwarta zostanie specjalna przestrzeń pokazowa licząca blisko 1000 metrów kwadratowych!
_ORCO.jpg)
Za projekt wnętrz apartamentów oraz przestrzeni wspólnych odpowiada Jonathan Clarke, Dyrektor działu Architektury Wnętrz pracowni Woods Bagot z siedzibą w Londynie. Woods Bagot to pracownia architektoniczna o zasięgu światowym, która miała swój początek już w 1869 roku. Ten międzynarodowy zespół posiada udokumentowane sukcesy na wymagających rynkach nieruchomości takich miast jak Melbourne, Londyn, Nowy Jork czy Singapur. Jonathan Clarke z Woods & Bagot, odpowiedzialny za nową koncepcję wnętrz Złotej, ma 15 lat doświadczenia w pracy przy projektach zdobywających wyróżnienia w branży luksusowych sklepów, hoteli i projektów mieszkaniowych na całym świecie. Miałem okazję rozmawiać z J. Clartke`m w Londynie. To bardzo ciekawy człowiek, który widać, że lubi to co robi i jest ekspertem wysokiej klasy w dziedzinie interior design. Gdy zapytałem go o Złotą powiedział: ”Myśląc o Złotej, staraliśmy się przywołać klimat wielkich europejskich stolic z lat dwudziestych i trzydziestych XIX wieku. Ówczesny Paryż i Budapeszt, chociażby. Wyobrażaliśmy sobie jak mogła wtedy wyglądać Warszawa. Wystarczy spojrzeć na Paryż. To miasto - muzeum. Tylko niektóre jego fragmenty wymagają użycia wąskiego kadru podczas filmowania. Staramy się, więc w pewien sposób odtworzyć historię Warszawy, dlatego badaliśmy jej sztukę ze wszystkimi jej ruchami i trendami. Najbardziej interesowały nas te nacechowane dynamiką i dążeniem ku przyszłości. To właśnie te rzeczy, a nie dekonstruktywizm, interesowały nas najbardziej. Badany przez nas rozwój sztuki stanowił punkt odniesienia przy doborze kolorystyki, materiałów i przedmiotów. Właściwie na tym opiera się Złota, to z tego dziedzictwa czerpaliśmy inspiracje. Staraliśmy się zaprojektować coś co nawiązywałoby do minionej ery ale bez przesadnej dekoracyjności.” (Ekskluzywny wywiad z Jonathanem Clarke`m ukaże się we wrześniowym numerze magazynu Decoration & Design.)

Osobą odpowiedzialną za ewolucję budynku w kierunku unikalnego produktu konsumenckiego jest Dyrektor Kreatywny Orco Property Group, Roger Black, który od ponad 20-tu lat tworzy innowacyjne produkty i nagradzane rozwiązania biznesowe dla branży deweloperskiej. Podstawą jego pracy jest tzw. ekonomia doświadczenia (‘experience economy’) - pogląd, według którego najważniejsze są nie cegły i zaprawa, ale doświadczenie, jakie się z nimi wiąże. Tylko w zeszłym roku Roger Black był zaangażowany w realizację trzech budynków wysokościowych segmentu premium.
Efekty pracy Rogera Black’a i Jonathana Clarke’a zostaną zaprezentowane już we wrześniu, kiedy otwarta zostanie wspomniana już przestrzeń pokazowa Marketing Suite znajdująca się na 50 piętrze. Jak twierdzi Roger Black, powstała na jednym z ostatnich pięter wieżowca przestrzeń pokazowa jest prawdopodobnie najlepszą, jaka kiedykolwiek powstała w Europie – jest czymś znacznie więcej niż zwykłą powierzchnią pokazową, bo pozwala doświadczyć całej koncepcji stylu życia, którą stworzono na Złotej.
Złota to ekskluzywny apartamentowiec, przeznaczony dla naprawdę zamożnej i wymagającej klienteli. Fakt, że powstają u nas takie inwestycje dowodzi, że Warszawa i Polska coraz bardziej liczą się w świecie. Smaku całej sprawie dodaje to, że wybudowano w centrum stolicy obiekt ikoniczny, który obok Stadionu Narodowego stał się symbolem nowoczesnej Warszawy.