Dom

Budowa

Brama garażowa

Tekst Anna Wójcik BANDERA • Zdjęcia WIŚNIOWSKI

2012-10-23
Brama garażowa
Brama uchylna to tradycyjne rozwiązania konstrukcyjne, w rolowaną mamy wbudowany napęd, segmentowa nie potrzebuje dużo przestrzeni podczas otwarcia, za to rozwierana nie sprawdzi się przy ulicy – co warto wiedzieć o bramie, żeby pasowała do naszego domu?

Jak będzie wyglądał nasz garaż? To pytanie powinniśmy sobie zadać podczas projektowania domu. Jest to ważne, ponieważ do niego będziemy musieli dobrać bramę. Niekoniecznie tą samą bramę będzie można zamontować do garażu wolnostojącego lub w bryle budynku oraz garażu przed którym jest krótki podjazd lub dużo wolnego miejsca. - Nie wszystkie bramy będą pasowały do każdego budynku pod względem technicznym, jak również estetycznym – zaznacza Grzegorz Koc, menadżer produktu z firmy Wiśniowski.




Na rynku budowlanym mamy do wyboru kilka bram, wśród nich są: uchylne, segmentowe, roletowe oraz rozwierne (jedno- lub dwuskrzydłowe). Wszystkie różnią się sposobem otwierania, wyglądem, konstrukcją i wypełnieniem skrzydła.


Bramy uchylne i rozwierane potrzebują dużo przestrzeni


Gdy mamy dużo miejsca możemy zdecydować się na bramę uchylną lub rozwierną. Dzieje się tak, ponieważ zajmują one więcej miejsca podczas otwierania. W przypadku bramy uchylnej po jej zamontowaniu zmniejsza się światło przejazdu na całym obwodzie otworu. Zajmuje ona również miejsce pod sufitem. Do takiej sytuacji nie dochodzi przy bramie rozwiernej ponieważ skrzydła otwierają się na zewnątrz.




Na otwarcie obu bram potrzebujemy maksymalnie do 1,5 m przestrzeni. Dlatego nie nadają się one do garaży zlokalizowanych przy ulicy, zagłębionych w gruncie oraz na posesjach z krótkim podjazdem.

Skrzydło bramy uchylnej może mieć konstrukcję ramową (ze stali) z wypełnieniem blachą trapezową, usztywnioną kształtownikami stalowymi. Skrzydło może być ocieplone bądź nieocieplone. - Bramy nieocieplone są przeznaczone dla użytkowników, dla których izolacja termiczna nie ma większego znaczenia np. w garażach wolnostojących -  mówi Grzegorz Koc.

Atutem tych bram jest łatwość montażu. Bramy uchylne i rozwierne montujemy podobnie jak drzwi,  osadzając je wraz z ościeżnicą w otworze. – Wszystkie bramy najlepiej montować w garażach wykończonych - tłumaczy Koc.


Bramy segmentowe i rolowane nie boją się trudności


Jeśli mamy mało miejsca przed wjazdem do garażu to powinniśmy zamontować bramę segmentową (górna albo boczna) lub rolowaną. Sprawdzają się one w takich sytuacjach dzięki swojej konstrukcji.

Pierwsza z wymienionych bram, ciesząca się największym zainteresowaniem, składa się z segmentów połączonych zawiasami. Stalowe panele są wypełnione bezfreonową pianką poliuretanową. Wykonana z nich brama uszczelniona jest na całym obwodzie oraz w miejscach łączenia się segmentów. Dzięki temu ma ona bardzo dobre parametry cieplne i nadaje się do ciepłych garaży zwłaszcza tych wbudowanych w bryłę domu.

Druga brama składa się z aluminiowych profili poziomych, które są połączone przegubowo na całej długości. – Aluminiowa konstrukcja jest trwała – mówi nasz ekspert - i odporna na czynniki zewnętrzne. Kurtyna bramy jest rolowana do skrzynki i nie potrzebuje miejsca na podwieszenie prowadnic podsufitowych dlatego też jest często montowana w budynkach usługowych, handlowych oraz przemysłowych, dodatkowym atutem jest napęd w standardzie.




Obydwie bramy montuje się za otworem, czyli wewnątrz garażu. Należy jednak pamiętać o jednej ważnej rzeczy, czyli garażu całkowicie wykończonym. Ściany powinny być otynkowane i pomalowane, a posadzka wylana (jeżeli są przewidziane płytki, należy je ułożyć). - Po zamontowaniu bramy nie należy wykonywać żadnych prac wykończeniowych ponieważ grozi to zachlapaniem płaszcza bramy i prowadnic, co może spowodować ich uszkodzenie lub nieprawidłową pracę – ostrzega Grzegorz Koc.

Do bram segmentowych napęd dobierany jest w zależności od powierzchni bramy i warunków eksploatacji. Jest on podwieszony pod sufitem garażu razem z szyną po której się porusza  (przy segmentowych górnych) lub w przypadku segmentowych bocznych nad nadprożem albo na jednej ze ścian  bocznych.


Niech kusi kolorami i będzie estetyczna


Nie tylko właściwy dobór bramy jest ważny, ale także jej design. Zdaniem Macieja Rutkowskiego, architekta i doradcy Domowy.pl Ostrów Świętokrzyski, brama powinna pasować do stolarki, elewacji oraz dachu niezależnie czy jest to garaż w bryle budynku czy też wolnostojący. - Wybierając kolor powinniśmy też uwzględnić styl budynku. W budynkach dworkowych i innych klasycznych projektach stosuje się bramy w kolorystyce zbliżonej do drewna, w przypadku budynków nowoczesnych mamy pełną dowolność -  podkreśla Rutkowski.

 



Romuald Muszyński, architekt i doradca Domowy.pl Pisz, zauważa zmieniającą się sytuację na rynku bram garażowych jeśli chodzi o kolory. Mianowicie producenci coraz chętniej poszerzają paletę barw. Co może oznaczać, że wkrótce bramy garażowe będą wyznaczać trendy w budownictwie, dyktując tym samym kolory np. producentom stolarki. - Bogata paleta kolorów bram daje większe możliwości w projektowaniu i narzuceniu nowych trendów. Pozwoli to architektom na szaleństwo i ekstrawagancję -  twierdzi Muszyński.

Wśród nietypowych kolorów można spotkać, np. ciemną zieleń, antracyt, srebrny o wyglądzie "szczotkowanego aluminium".