Do polskich salonów Mitsubishi Motors wjeżdżają właśnie pierwsze egzemplarze innowacyjnego pojazdu Mitsubishi Outlander PHEV (z ang. Plug-in Hybrid Electic Vehicle) pełnego najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Nowy model spod znaku Trzech Diamentów jest pierwszym na świecie hybrydowym SUV-em ze stałym, elektrycznym napędem 4WD i generatorem prądu.
Outlander PHEV jest najnowszym jak dotychczas autem na długiej liście samochodów elektrycznych zbudowanych przez Mitsubishi Motors. Prace nad rozwojem i produkcją samochodów elektrycznych Mitsubishi rozpoczęły się w 1966 roku, a 5 lat później zainaugurowano realizację pierwszego programu budowy samochodów elektrycznych. Następnie, wykorzystując te doświadczenia, wcielano w życie kolejne programy, kładąc fundamenty pod budowę dzisiejszych modeli i-MiEV oraz Outlander PHEV. Konstruowanie bardziej uniwersalnych samochodów skłoniło MMC do zmierzenia się z ograniczeniami, jakie związane są z dostępnymi współcześnie akumulatorami - stąd decyzja o wykorzystaniu systemu napędowego PHEV. Umożliwiła ona powstanie samochodu do długodystansowych podróży z 5 pasażerami, z ich bagażem na pokładzie (stąd wybór nadwozia crossover) w warunkach pełnego bezpieczeństwa, które zapewnia stały dwusilnikowy elektryczny napęd 4WD i wyjątkową wygodą automatycznego generowania energii elektrycznej w czasie jazdy. Outlander PHEV łączy zatem w sobie to, co najlepsze w rozwiązaniach technicznych opracowanych przez Mitsubishi Motors.
Konstruktorzy MMC musieli zmierzyć się od początku programu z inżynierskim wyzwaniem wynikającym z koncepcji „podwójnej konstrukcji”, zgodnie z którą architektura wszystkich nowych samochodów Mitsubishi Motors powinna pomieścić w naturalny sposób silniki spalinowe, jak i alternatywne układy napędowe (EV, HEV i PHEV), a także rozwiązania zapewniające kilka możliwości ładowania akumulatorów, w tym szybkie ładowanie z zewnętrznego źródła wysokiego napięcia. Pierwszym samochodem zbudowanym według tej koncepcji jest Outlander. To jednocześnie pierwszy ważny model samochodu opracowany przez dużego producenta, który od pierwszej kreski projektowano z myślą o zastosowaniu układu napędowego z silnikiem spalinowym bądź też układu spalinowo-elektrycznego.
Outlander PHEV, który – będąc z założenia samochodem elektrycznym – poruszany jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4 WD. Silnik spalinowy pełni rolę wspomagającą: napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny bądź bezpośrednio przednie koła samochodu. Jednak odbywa się to zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu. Załączanie szeregowego oraz równoległego trybu napędu hybrydowego odbywa się tylko na możliwie krótki czas, by dostosować układ napędowy samochodu do specyficznych warunków drogowych, z układami sterowania dążącymi do przywrócenia napędu całkowicie elektrycznego tak szybko i tak często, jak to będzie możliwe. Dzięki typowej dla silników elektrycznych zdolności dostarczania maksymalnego momentu obrotowego już przy ruszaniu z miejsca, zastosowana konfiguracja układu napędowego pozwala uzyskać lepsze czasy przyspieszania, niż w analogicznym samochodzie z dwulitrowym silnikiem benzynowym, jednocześnie zachowując wyjątkowo korzystne parametry środowiskowe nowego układu.
Za sprawą wysokiego momentu obrotowego dostarczanego już od startu przez 2 silniki elektryczne o mocy 82 KM i idące za tym świetne przyspieszenie, jazda nowym modelem Mitsubishi daje ogromną przyjemność. Do napędu pojazdu służy także 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 121 KM. Najnowocześniejsza wersja systemu Super All Wheel Control i nisko położony środek ciężkości gwarantują niespotykaną dla SUV-ów przyczepność na zakrętach i doskonałe prowadzenie.
Innowacyjna konstrukcja Outlandera PHEV, od podstaw zaprojektowanego z myślą o napędzie hybrydowym, umożliwia ładowanie akumulatora tego pojazdu na wiele sposobów: w czasie jazdy, przy pomocy generatora prądu, podczas hamowania oraz ze zwykłego gniazdka elektrycznego i z terminala szybkiego ładowania. Mitsubishi Outlander PHEV wyróżnia się bardzo cichym, obszernym i starannie wykonanym wnętrzem, łatwością obsługi oraz bogatym wyposażeniem. Mimo wykorzystania nadwozia już wcześniej dopracowanego w tunelu aerodynamicznym dla potrzeb spalinowego kuzyna, Outlander PHEV swoją ciszą pracy elektrycznego napędu podniósł jeszcze wyżej poprzeczkę wymagań dotyczących szumów powietrza i hałasów przenoszonych z drogi. W tej sytuacji konieczne było wdrożenie kilku modyfikacji konstrukcyjnych, w tym zastosowanie grubszych szyb przednich drzwi, użycie szyby przedniej lepiej izolującej od hałasów zewnętrznych, opracowanie skuteczniejszej izolacji akustycznej (wiatr, droga), a także dodatkowa warstwa izolacyjna na płycie podłogowej, nowe, płaskie wycieraczki szyby przedniej, wywołujące mniej zakłóceń przepływu powietrza, dodatkowe materiały tłumiące dźwięki w przedziale silnikowym, w nadkolach i innych miejscach przenikania hałasu do wnętrza.
We wnętrzu Outlandera PHEV znajdziemy odpowiednik dźwigni zmiany biegów typu joystick (z wykończeniem w kolorach matowym srebrnym i czarnym), unikatową tapicerkę ze skóry w kolorze złamanej bieli, wysmakowane akcenty wykończenia (w tym o wyglądzie włókien krystalicznych), wskaźniki o wysokim kontraście, w tym wskaźnik mocy i wielofunkcyjny wyświetlacz PHEV (wskaźnik ustawień Drive-by-wire, wskaźnik przepływu energii, wskaźnik naładowania akumulatora, wskaźnik zasięgu itp.), wielofunkcyjny wyświetlacz Mitsubishi Multi Communication (MMCS) z 7-calowym ekranem WVGA wysokiej rozdzielczości i funkcjami PHEV (monitorowanie energii, wskaźnik przepływu energii, wskaźnik zasięgu, wyświetlanie punktów ładowania akumulatorów itp.).
Wprowadzenie wariantu PHEV wymagało nieznacznych, przemyślanych zmian w nadwoziu, co daje minimalne różnice w przestrzeni pasażerskiej i bagażowej w stosunku do Outlandera z napędem spalinowym. Tak niewielkie zmiany wynikają z odpowiedniego cofnięcia zbiornika paliwa oraz umieszczenia płaskiego modułu akumulatora pod podłogą kabiny. Wynikiem wyposażenia samochodu w system PHEV jest zmniejszenie pojemności bagażnika jedynie o 14 litrów i podwyższenie podłogi bagażnika zaledwie o 19 mm. Tylne siedzenia powędrowały do góry tylko o 45 mm.
Outlander we flagowej wersji PHEV pozostaje wciąż Outlanderem nieznacznie różniącym się wizualnie od pozostałych członków rodziny. Wprowadzone zmiany zewnętrzne mają podkreślić wysublimowany komfort jazdy. Dla tego pojazdu zarezerwowano więc nowy kolor nadwozia “Technical Silver” (metalizowany srebrzysty błękit), specjalne, 18-calowe aluminiowe obręcze kół, nowe, chromowane wloty powietrza z przodu - górny i centralny, zderzaki i progi w kolorze nadwozia, chromowane klamki drzwiowe, białe klosze tylnych świateł zespolonych wykonanych w technologii LED i oznaczenia PHEV.
Za wysoki poziom bezpieczeństwa odpowiada innowacyjny układ Super All Wheel Control i wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, a nad kontrolą całego układu napędowego czuwa supernowoczesny system operacyjny PHEV OS. Mitsubishi Outlander PHEV oferuje zasięg 824 kilometrów i pali 1,9 litra benzyny na 100 km. Dzięki takim osiągom, taniej eksploatacji, wysokiemu komfortowi oraz pełnej funkcjonalności SUV-a to pojazd adresowany do większości europejskich i polskich kierowców.