Posiadanie Klasy S to symbol statusu uniwersalny na całym świecie. Ten samochód zobaczymy wszędzie: to ulubiona limuzyna dygnitarzy, biznesmenów, gwiazd i wszystkich tych, którzy mają gruby portfel. Mercedes-Benz Klasy S to najlepiej sprzedający się samochód luksusowy na naszej planecie. Właśnie do sprzedaży weszła jego najnowsza wersja!
Bogate tradycje Klasy S sięgają początków marki Mercedes u progu XX wieku. Renoma Mercedes-Benz jako producenta luksusowych, komfortowych i bezpiecznych pojazdów zrodziła się bowiem na długo przed tym, jak Klasa S zyskała oficjalne imię. A kolejne jej pokolenia kształtują rozwój motoryzacji. Praktycznie każda generacja Klasy S była prekursorem wszelkich innowacji technicznych, systemów bezpieczeństwa (pierwszy samochód z ABS) i innych rozwiązań, które z czasem zaczęły pojawiać się w innych samochodach. Klasa S dostarczała trafnych odpowiedzi na oczekiwania nadchodzących epok.
Aspiracja: najlepszy samochód świata
Nowa Klasa S poszerza granice technologii na wielu płaszczyznach – bezpieczeństwa ("Intelligent Drive"), wydajności ("Efficient Technology" ) i luksusu ("Essence of Luxury"). To nie tylko flagowy projekt dla marki Mercedes-Benz, ale dla rozwoju motoryzacji w ogóle.
I tak jak w przypadku każdego poprzedniego pokolenia Klasy S, klienci oczekują, że nowy model będzie ustanawiać standardy w całej branży motoryzacyjnej, zachowując tytuł "najlepszego samochodu świata".
Nasze aspiracje nie skupiały się tylko na bezpieczeństwie czy estetyce, mocy lub wydajności, komforcie albo dynamice. Podsumowuje je hasło "the best or nothing" – "najlepsze albo nic", pod każdym względem. Żaden inny samochód nie reprezentuje tej obietnicy skuteczniej niż Klasa S – powiedział dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG oraz szef Mercedes-Benz Cars.
Perfekcję aż po ostatni szczegół wyraża "The Essence of Luxury", czyli esencja luksusu, zauważalna zwłaszcza w kabinie. Fotele, klimatyzacja, obsługa, multimedia czy wygoda i bezpieczeństwo w tylnym rzędzie siedzeń – nowe pomysły, ich drobiazgowa realizacja oraz najwyższy poziom postrzegalnej jakości ucieleśniają niedoścignione standardy, które inżynierowie Mercedes-Benz ustanowili dla nowej Klasy S. I dla samych siebie.
Wydajność Klasy S brzmi niemal utopijnie: aby zrealizować strategię "Efficient Technology", w ciągu 10 lat Mercedes-Benz prawie o połowę ograniczył zużycie paliwa w klasie mocy 150 kW - do 4,4 l/100 km. Współczynnik oporu powietrza nowego modelu (cd = 0,24) wyznacza nieznane dotychczas wzorce w segmencie. Wariant S 300 BlueTEC HYBRID idzie nawet o krok dalej i dzięki dodatkowej optymalizacji aerodynamicznej osiąga wynik równy 0,23.
Najnowszy okręt flagowy ze Stuttgartu to także pierwszy na świecie samochód pozbawiony jakiejkolwiek żarówki. Ich rolę w całości przejęły diody LED.
Design: nowoczesność i zmysłowe kształty
Ludzie na całym świecie natychmiast rozpoznają samochody Mercedes-Benz. Ich klasyczna twarz niczym złota nić biegnie przez historię trójramiennej gwiazdy. - Wyrafinowany design Klasy S był od zawsze ekspresją luksusu i motoryzacyjnej świetności swojej ery. Nowa Klasa S kontynuuje te tradycje. Z klasyczną architekturą i opływową sylwetką stanowi ucieleśnienie zmysłowej wyrazistości. To połączenie nowoczesnego, dynamicznego idiomu projektowania z elegancją aut Mercedesa z lat 30. - inteligencja, która działa na emocje. Płynne formy tworzą ponadczasowy efekt, manifestując niczym niezachwianą wyższość i czyniąc Klasę S prawdziwą ikoną designu - podkreślił szef designu Mercedes-Benz, Gorden Wagener.
Charakterystyczne linie Klasy S od zawsze stanowiły ekspresję motoryzacyjnej kultury w interpretacji Mercedes-Benz. Nowa Klasa S będzie kontynuowała te tradycje, a jej rysy nadadzą oblicze filozofii projektowania na najbliższe lata - oznajmił Wagener.
Kształt rzeźby "Aesthetics S" w artystycznej formie podkreśla kluczowe linie nowej limuzyny, mocne i płynne. - "Aesthetics S" łączy zmysłowe kształty i dynamiczny styl - dodał Wagener.
Aby podkreślić przywódcze ambicje nowej Klasy S, wlot powietrza jest teraz większy i ma trójwymiarowy kształt. Nadwozie z długą maską, opadającą linią dachu i subtelnie nachyloną tylną klapą reprezentuje klasyczne proporcje limuzyny, a jednocześnie nawiązuje rysami do sportowych coupé.
Dynamiczny profil Klasy S zdobi charakterystyczna linia, opadająca łagodnie od przedniego do tylnego pasa - znak rozpoznawczy Mercedes-Benz. Dyskretna gra wypukłych i wklęsłych powierzchni wydłuża optycznie karoserię, zaś szerokie tylne nadkola nadają jej atletyczny wizerunek.
Emocje i spokój – tak w skrócie można scharakteryzować elegancki tylny pas nowej Klasy S. Wysiłki projektantów skupiły się tu również na zagadnieniach aerodynamiki, którym służy jego lekkie nachylenie. Tylne światła zostały gładko wkomponowane w bryłę nadwozia, a szyba ma zaokrąglone narożniki i wtapia się w słupki.
Oświetlenie LED: pierwszy samochód bez ani jednej żarówki
Około 100 lat po wprowadzeniu elektrycznego oświetlenia w samochodach Mercedes-Benz przechodzi całkowicie na technologię LED. Nowa Klasa S to pierwszy na świecie samochód, którego karoserię i wnętrze pozbawiono choćby jednej żarówki. Pionierską rolę inżynierów ze Stuttgartu podkreśla wielofunkcyjność nowego oświetlenia – przykładowo, z myślą o innych uczestnikach ruchu, po raz pierwszy w historii intensywność świateł hamowania maleje nocą lub podczas jazdy w korku. Drogę, samochód, wnętrze i bagażnik oświetla blisko 500 diod LED. Zależnie od wyposażenia, liczba ta uwzględnia:
- przednie lampy, w każdej nawet 56 LED-ów
- tylne lampy - do 35 diod w jednej plus 4 diody świateł przeciwmgłowych
- wnętrze (wraz z nastrojowym oświetleniem) - około 300 diod LED
Widoczność poprawiają rozbudowane systemy Adaptive Highbeam Assist Plus oraz Night View Assist Plus. Dzięki nowe kamerze stereo oraz czujnikom radarowym Klasa S ma 360-stopniowe pole widzenia i jeszcze lepiej wykrywa potencjalne zagrożenia na drodze.
Układ napędowy: najlepsza w klasie wydajność w każdej kategorii mocy
W pierwszym roku produkcji Klasa S będzie oferowana w dwóch wersjach hybrydowych, z jednym silnikiem benzynowym oraz z jednym turbodieslem do wyboru: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID, S 500 oraz S 350 BlueTEC. Wszystkie odmiany zapewniają najlepszą w klasie wydajność przy zużyciu paliwa nawet o 20 proc. niższym od poprzedników i spełniają normę emisji spalin Euro VI. Dodatkowo, modele S 400 HYBRID oraz S 350 BlueTEC są zgodne z klasą wydajności A, a S 300 BlueTEC HYBRID - z jeszcze bardziej rygorystyczną klasą A+.
Gama silnikowa Klasy S będzie obejmowała jednostki benzynowe i wysokoprężne, hybrydy z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz – po raz pierwszy – wariant hybrydowy z możliwością ładowania z gniazdka.
Układ jezdny: pierwsze na świecie zawieszenie, które "widzi" drogę
Nowa Klasa S to pierwszy na świecie samochód zdolny z wyprzedzeniem wykrywać niedoskonałości nawierzchni. Jeśli ROAD SURFACE SCAN zauważy nierówności z pomocą kamery stereo, MAGIC BODY CONTROL natychmiast dobierze ustawienia tłumienia do sytuacji na drodze. Innowacyjny system zawieszenia dostępny jest jako opcja dla modeli z jednostkami 8-cylindrowymi. Standardowe wyposażenie nowej Klasy S obejmuje układ aktywnego tłumienia Adaptive Damping System ADS PLUS oraz udoskonaloną wersję w pełni pneumatycznego zawieszenia AIRMATIC.
Design wnętrza: kojąca solidność
Projekt wnętrza nowej Klasy S to ucieleśnienie klasycznej, stonowanej, a jednocześnie ultranowoczesnej limuzyny. Najwyższy komfort przestrzeni i obsługi spotyka się tu ze zmysłową elegancją. Instrumenty w horyzontalnym porządku potęgują optyczną szerokość kabiny.
Perfekcyjnie dobrane materiały i ich kolorystykę dopasowano do ekskluzywnej atmosfery. Drewniane okładziny, metalizowane powierzchnie przycisków pokrytych perłową farbą w trzech odcieniach oraz aluminiowe przełączniki podkreślają znakomitą jakość – wnętrze nowej Klasy S sprawia wrażenie wykutego z jednej bryły metalu.
Pasażerowie tylnych siedzeń również podróżują w pierwszej klasie – design i architektura foteli, paneli drzwi oraz elementów obsługi reprezentuje ten sam najwyższy standard, który czeka na kierowcę i pasażera z przodu. Opcjonalny pakiet "First Class Rear" z konsolą centralną Business pozwala skoncentrować się na wydajnej pracy. Obejmuje on wygodne schowki, rozkładany stolik i pozwala na integrację słuchawki telefonicznej.
Nowa koncepcja obsługi: eleganckie centrum dowodzenia
Dwa wysokiej rozdzielczości kolorowe wyświetlacze TFT w formacie 8:3 mają przekątne o długości 30,7 cm (12,3 cali) i stanowią centrum informacyjne nowej Klasy S. Lewy z nich pełni funkcje realizowane wcześniej przez panel wskaźników, a prawy pozwala sterować funkcjami multimediów i komfortu. Interfejs systemów wykorzystuje nową koncepcję ergonomiczną, stworzoną ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo podczas jazdy. Za jej rozwojem stoi stale rosnąca potrzeba integracji dodatkowych funkcji.
Projektanci skupili się na zgrupowaniu instrumentów i organizacji interfejsu w spójny sposób, łączący atrakcyjną formę z funkcjonalnością. Poza nowymi wyświetlaczami najwyższą jakość wnętrza podkreślają metalizowana powierzchnia przełączników oraz aluminiowe przyciski. Subtelna struktura powierzchni metalowych to sygnał, że wszystkie elementy dopracowano do perfekcji - z atencją zarezerwowaną wyłącznie dla marki Mercedes-Benz. Każdy z nich pracuje i brzmi w sposób wyjątkowy. I taki jest też w dotyku.
Lista nowych instrumentów obsługi obejmuje dotykową klawiaturę telefoniczną i rozbudowaną funkcję ulubionych kontaktów z 12 pozycjami w pamięci. Główną rolę pełni obrotowy kontroler wraz z klawiszami szybkiego dostępu do najważniejszych funkcji na konsoli środkowej oraz paskiem narzędzi dla systemów wspomagających.
Polecenia głosowe rozpoznawane za pomocą LINGUATRONIC via Speech Dialog System pozwalają na dyktowanie adresów ciągiem; głosowo sterować można także telefonem i systemem audio. Nowością jest opcjonalne odczytywanie treści SMS-ów oraz e-maili.
Jako pierwsza na świecie, nowa Klasa S dysponuje aktywnym systemem zapachowym, stanowiącym element pakietu AIR-BALANCE. Zapewnia on indywidualny aromat we wnętrzu auta, nie pozostawia jednak cząsteczek zapachowych na powierzchni tkanin. Do wyboru są cztery zapachy o regulowanej intensywności. Każdy z nich jest łagodny i szybko się rozprzestrzenia.
Są one oferowane w pięciu wariantach, w tym Exclusive z maksymalnym kątem pochylenia oparcia do 43,5 st.
Po raz pierwszy na świecie dostępna jest funkcja masażu energetyzującego ENERGIZING z efektem wykorzystania gorących kamieni. Specjaliści Mercedes-Benz opracowali unikalne programy masażu z wykorzystaniem 14 osobno sterowanych poduszek w oparciach oraz zintegrowanej funkcji podgrzewania. Do wyboru jest sześć programów masażu, w tym dwa z funkcją podgrzewania. Mogą z nich korzystać także pasażerowie tylnych siedzeń.
Pierwsza na świecie wentylacja foteli z odwróconym ciągiem pozwala uniknąć przeciągów i zwiększa komfort - po czterech minutach od uruchomienia kierunek przepływu powietrza zmienia się automatycznie. W porównaniu z rozwiązaniami stosowanymi dotychczas znacznie przyspiesza to ochłodzenie tapicerki.
Najnowsza Klasa S jako pierwsza limuzyna jest także standardowo wyposażona w unikalny system Frontbass – zabudowane w ścianie grodziowej nadwozia głośniki niskotonowe wykorzystują blisko 40 l przestrzeni w belce poprzecznej i podłużnicach jako komorę rezonansową. W efekcie konwencjonalne głośniki niskotonowe w drzwiach są zbędne, a głośniki średniotonowe można było zainstalować wyżej. Poza lepszym brzmieniem umożliwiło to wygospodarowanie dodatkowych schowków.
Alternatywą dla standardowego nagłośnienia są dwa najwyższej jakości systemy audio, opracowane we współpracy ze specjalistami firmy Burmester: Burmester® Surround Sound system oraz Burmester® High-End 3D Surround Sound system.
Nowy system COMAND Online wzbogacono także o interaktywną prezentację funkcji nawigacyjnych: animowany kompas, informacje dla pasażera wzorowane na interfejsach wyświetlanych w samolotach ("Driveshow") czy dostęp do Google Maps na ekranie głównym i w drugim rzędzie siedzeń. Dzięki informacji drogowej w czasie rzeczywistym (Live Traffic Information) system nawigacji jest w stanie lepiej planować podróż.
Bezpieczeństwo:
Oto krótki przegląd nowych systemów wspomagania i tych już stosowanych z rozszerzoną funkcjonalnością:
DISTRONIC PLUS i Steering Assist oraz Stop&Go Pilot pomagają kierowcy utrzymywać samochód na pasie ruchu i pozwalają nawet automatycznie podążać za pojazdem poprzedzającym przy niewielkich prędkościach.
Po raz pierwszy Brake Assist BAS PLUS wraz z Cross-Traffic Assist jest w stanie wykryć ruch poprzeczny, a także przechodniów, i w razie potrzeby zwiększyć odpowiednio siłę hamowania wywieraną przez kierowcę.
Active Lane Keeping Assist przez uruchomienie hamulców po jednej ze stron samochodu chroni przed nieumyślnym opuszczeniem pasa ruchu. Może on rozpoznać także pojazdy nadjeżdżające z przeciwka.
Adaptive Highbeam Assist Plus pozwala na stałe włączyć światła drogowe bez oślepiania kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka poprzez maskowanie ich w stożku światła.
Night View Assist Plus może ostrzec kierowcę przed potencjalnym zagrożeniem, stwarzanym przez pieszych lub zwierzęta na nieoświetlonym obszarze z przodu samochodu, poprzez automatyczne przełączenie wyświetlacza prędkościomierza na krystalicznie czysty podgląd obrazu z kamery i zaznaczenie źródeł niebezpieczeństwa. Funkcja spotlight może również oświetlić wykrytych przechodniów, jednocześnie ostrzegając ich przed zagrożeniem.
ATTENTION ASSIST ostrzega przed nieuwagą oraz sennością w rozszerzonym zakresie prędkości i informuje kierowcę o aktualnym staniem zmęczenia oraz czasie podróży od ostatniej przerwy. System ma regulowaną czułość działania, a w przypadku emisji ostrzeżenia wskazuje najbliższe punkty usługowe na ekranie systemu nawigacji COMAND.
Każda wersja „eski” jest ikoną innowacji. Z pewnością kolejne wersje S Klasy będą nas znów zachwycać. Mimo ostrej konkurencji pozycja Mercedesa pozostaje od lat niezachwiana.