Lifestyle

Motoryzacja

Przyczajony lew

Tekst Łukasz Nowosielski • Zdjęcia Meteriały prasowe Peugeot

2015-05-12
Przyczajony lew

Kiedy do produkcji seryjnej trafia auto, którego wygląd został wiernie przeniesiony z modelu koncepcyjnego, można mieć pewność, że na rynku pojawia się coś szczególnego. Coś, co ma szanse trwale zapisać się w historii motoryzacji. Wygląd Peugeota RCZ wyraźnie pokazuje, że konstruktorów nie interesowało stworzenie zwyczajnego, nierzucającego się w oczy auta.

 

Pojawienie się w sprzedaży samochodu o tak odważnym designie zawsze ciągnie za sobą mniejsze lub większe ryzyko i niepewność, czy taka propozycja przypadnie potencjalnym klientom do gustu. W przypadku Peugeota podjęcie tego ryzyka z pewnością się opłaciło. Patrząc na model RCZ, widzimy sylwetkę idealnie korespondującą ze stylem marki, lecz unowocześnioną, wzbogaconą o dodatkowy ładunek elegancji i dynamizmu. Jeszcze zanim ujrzymy wizerunek lwa na masce auta, dostrzegamy zamkniętą w jego profilu sylwetkę przygotowującego się do skoku drapieżnika.

 

 

NADWOZIE

Nadwozie Peugeota RCZ to harmonijne połączenie opływowych, dynamicznych kształtów z muskulaturą, dzięki której auto sprawia wrażenie wyjątkowo stabilnego. Uwagę przyciąga szczególnie ciekawie zaprojektowany, składający się z dwóch segmentów wlot powietrza. Dolnemu segmentowi grilla nadano oryginalny kształt – zakrzywione, zakończone światłami przedłużenia optycznie rozszerzają przód auta, dzięki czemu nabiera ono masywności. Przedłużenia rozciągnięto tak, by tworzyły linię równoległą z dolnymi krawędziami reflektorów. Korzyści dla ogólnego wizerunku Peugeota RCZ płynące z takiego układu w pełni docenimy jednak, kiedy włączone zostanie przednie oświetlenie.

 

Całość sylwetki samochodu wydaje się zdeterminowana przez dwie rzeczy – kształt przednich i tylnych nadkoli oraz łuki dachowe. Nadkola zostały wyraźnie uwypuklone, dzięki czemu auto zyskało sprężysty wygląd, tworząc złudzenie, jakby pod karoserią kryły się silne, doskonale wykształcone mięśnie. To właśnie one w dużej mierze odpowiedzialne są za dynamiczną, „lwią” sylwetkę. Łuki dachowe kreślą zaś gładki, opływowy profil auta. Opcjonalnie dostępne są trzy kolory łuków – aluminium, piaskowy oraz matowa czerń. Sportowy charakter Peugeota RCZ podkreślają też boczne szyby pozbawione ram.

 

Tył modelu RCZ wyposażony został w spoiler, którego regulacja może odbywać się automatycznie poprzez dostosowanie kąta nachylenia do prędkości bądź zostać dopasowana do preferencji kierowcy. Spoiler nachylony pod kątem 190 poprawia aerodynamikę pojazdu, a także ogranicza zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Kąt 340 natomiast zwiększy siłę odciskową i korzystnie wpłynie na stabilność auta, co przekłada się na efektywność układu hamulcowego, a więc i bezpieczeństwo pasażerów.

 

 

WNĘTRZE

We wnętrzu Peugeota RCZ duży nacisk położono na ergonomię kształtów oraz dbałość o szczegóły. Ciekawie prezentuje się ozdobiona aluminiowymi wstawkami środkowa konsola, a także panel instrumentów osadzony na tle z wzorem szczotkowanego metalu oraz włókien węglowych. Podwójne przeszycie skórzanej tapicerki oraz przestrzeń wokół drążka zmiany biegów wykończona lakierem fortepianowym przełamują sportowy charakter nutą elegancji.

 

Wiele uwagi poświęcono budowie fotela kierowcy, dzięki czemu gwarantuje on użytkownikowi pełen komfort jazdy. Nabywcy Peugeota RCZ będą mogli wybierać spośród kilku dostępnych wariantów tapicerki – od skórzanej, przez półskórzaną, po wariant dwukolorowy.

 

Pomyślano również o wygodzie pasażerów zajmujących miejsca na tylnych siedzeniach. Stylowe wypukłości dachu, oprócz niewątpliwych walorów wizualnych, mają też podnieść komfort pasażerów, zapewniając im optymalną przestrzeń.

 

Choć korzystanie z tylnych siedzeń w samochodach o nadwoziu coupé bywa niekiedy kłopotliwe, w Peugeocie RCZ przebiega bezproblemowo. Przednie fotele wyposażone są w system APA, dzięki któremu fotel po odchyleniu wraca do wyjściowego położenia.

 

Nabywca Peugeota RCZ będzie mógł wybierać pomiędzy dwoma systemami telematycznymi. Pierwszy to technologia WIP Nav 2i – system nawigacji satelitarnej obsługiwany za pomocą siedmiocalowego wyświetlacza z widokiem 3D oraz mapą Europy. Dodatkowo system ten posiada czytnik CD z obsługą plików MP3, radio, technologię Bluetooth®, a także gniazdo USB. System ten będzie nas również informował o aktualnych ograniczeniach prędkości na głównych drogach. Druga technologia – WIP Com 3Di – rozszerza ten zestaw o m. in. dysk twardy, odtwarzacz DVD oraz wejście na kartę SD.

 

 

RCZ R

W tym roku w polskich salonach Peugeota pojawiła się nowa wersja auta – RCZ R. Choć zmiany dotyczą głównie podzespołów zwiększających osiągi pojazdu (czyniąc go najszybszym pojazdem sygnowanym logo Peugeota), wyraźnie widoczne są też modyfikacje w jego wyglądzie. W RCZ R obniżono nieco zawieszenie, a także zastosowano większe, 19-calowe koła. Pod spoilerem – tym razem na stałe zintegrowanym – pojawiło się trzecie światło stop.

 

Zmieniono również m.in. felgi, rozmieszczenie końcówek układu wydechowego. W kilku miejscach na nadwoziu RCZ R pojawiły się też stylowe emblematy z literą R. Zmianom uległo również wnętrze RCZ R. Kubełkowe fotele określają sportowy charakter auta. Podobnie jak nadwozie, fotele i tunel środkowy zdobi charakterystyczna litera R. Gdzieniegdzie dodano także czerwone przeszycia.

 

Wszystko to sprawia, że nowy RCZ nabiera jeszcze wyraźniejszych wizualnych cech sportowego auta. Jednak oprócz doskonałych warunków do jazdy po torze, z powodzeniem sprawdza się również na miejskich drogach. Zaawansowany technologicznie, bezpieczny i piękny, stanowi jedną z najciekawszych propozycji marki Peugeot.