Lifestyle

Podróże

Serce BMW...

Zespół BMW Welt (Świat BMW) - składający się z BMW Welt, Muzeum i fabryki stał się jedną z najpopularniejszych atrakcji Bawarii. Jest to połączenie techniki, designu, innowacji, lifestylu oraz kultury.
Od otwarcia w 2007 roku obiekt dostarcza niezapomnianych przeżyć rocznie 2 milionom odwiedzających. Goście mogą zobaczyć wystawy na temat najnowszej techniki i designu lub też osobiście odebrać swoje wymarzone BMW (dziennie jest ich ok. 100). BMW Welt to nie tylko budynek, ale i instytucja, będąca łącznikiem pomiędzy przedsiębiorstwem, marką, produktami oraz klientami. Rocznie odbywa się tu również 50 wydarzeń kulturalnych, a także kongresy, konferencje, itp.



Kiedy pod koniec lat 90- tych postanowiono wybudować centrum, w którym też można odebrać swoje nowe BMW, kwestia lokalizacji została szybko rozstrzygnięta: obiekt mógł powstać tylko w bezpośrednim sąsiedztwie centrali koncernu i muzeum - w Monachium, stolicy tej marki, której początek miał miejsce w roku 1917.



W poszukiwaniu formy

Prekursorski, mający własną tożsamość oraz nie do pomylenia z niczym innym – wymagania architektoniczne dla BMW Welt były prawdziwym wyzwaniem. W 2001 roku rozpisano międzynarodowy konkurs, w którym wzięło udział 275 najlepszych na świecie pracowni architektonicznych. Wszystkim wymaganiom najbardziej odpowiadał projekt profesora Wolfa D. Prixa, założyciela wiedeńskiej pracowni COOP HIMMELB(L)AU. Wiedeńczyk i jego biuro są zaliczani do światowej klasy dekonstruktywistów, takich jak Zaha Hadid, Daniel Liebeskind, czy Rem Koolhaas.
Budynek ma formę chmury rozwijającej się z podwójnego stożka ze stali oraz szkła. W celu urzeczywistnienia idei architekta zatrudniono na budowie 1000 osób, wywieziono 12 tys. wywrotek ziemi a także wyłożono 3,6 miliona ton sztab stali, których łączna długość odpowiada prawie ¼ średnicy kuli ziemskiej.



Od trąby powietrznej do podwójnego stożka

Podwójny stożek jest najważniejszym punktem całej konstrukcji pod względem architektonicznym i komunikacyjnym. Służy jako platforma do organizacji wystaw oraz wydarzeń ze świata gospodarki, polityki a także kultury i sztuki. Trąba powietrzna zaklęta w stali oraz szkle przechodzi dalej w opadający dach. Dzięki przechyłowi osi środkowej ku tyłowi i wewnętrznemu „zawirowaniu”, które nadaje optyczną formę trąby powietrznej, podwójny stożek jest pozbawiony symetrii. Skutek: żaden element konstrukcji nie odpowiada drugiemu. Każda część szklanej fasady oraz każdy stalowy element jest unikatowy.

Dach

Rozwijający się z podwójnego stożka dach opada spokojnie na 11, ledwo widocznych filigranowych filarach, co sprawia wrażenie unoszenia się. (…) Dach jest pokryty 5 tys. arkuszy blachy ze stali szlachetnej. Z powodu asymetrii dachu każdy arkusz blachy ma inny rozmiar. Dach BMW Welt ma powierzchnię 6 300 metrów kwadratowych i mógłby bez problemu przykryć cały Plac Świętego Marka w Wenecji.
Dwa najwyższe piętra budynku są wbudowane w dach. Tu znajduje się, m.in. loża dla klientów, gdzie auta są przekazywane w ręce nowych właścicieli. Ze względu na to, że takie rozwiązanie prowadzi do granicy wytrzymałości technicznej, musiano opracować nowych 140 wariantów konstrukcyjnych. Wyjściem okazał się „rybi brzuch”, który odciąża masę dwóch pięter i przenosi ją na boczne elementy całej konstrukcji. Niezwykły budynek upodobały sobie ekipy telewizyjne oraz fotografowie – dzięki czemu BMW Welt można często zobaczyć na szklanym ekranie lub zdjęciach.



Hightech i ekologia

Przy budowie obiektu położono szczególny nacisk na wykorzystanie najnowszych technologii.
W celu wykorzystania energii słonecznej na dachu została zamontowana specjalna instalacja ogniw fotowoltaicznych. Ze względu na zachowanie estetyki dachu, zamiast tradycyjnych gotowych paneli, wykorzystano 3600 ultranowoczesnych modułów wykonanych z czarnej folii, które optycznie tworzą wrażenie jednej całości.



BMW Welt posiada własną myjnię, w której nowe samochody są myte przed oddaniem ich w ręce właścicieli. Specjalna instalacja sprawia, że 90% wody znajdującej się w obiegu jest stale oczyszczane, a tylko 10% jest dostarczane z „zewnątrz”.



BMW Welt to również muzeum i fabryka, znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie siedziby koncernu, której budynek mieszkańcy Monachium nazywają „czterema cylindrami”. W muzeum znajduje się 120 eksponatów. Jest ono odwiedzane rocznie przez 400 000 gości, którzy poznają 90 letnią historię marki. W fabryce powstaje dziennie do 1000 modeli serii 3 oraz 1000 silników 4, 8 i 12 cylindrowych a także specjalnych o zwiększonej mocy dla modeli M3, M5 oraz M6. Fabryka zatrudnia ok. 9 tysięcy pracowników pochodzących z 50 krajów i jest jedną z 24 fabryk mających swoje lokalizacje w 13 państwach świata.

© Copyright BMW AG, München (Deutschland)
Tłumaczenie z niemieckiego Marcin Pietrzak
http://antiquebeauty.eu/promocje/?utm_source=livingroom&utm_campaign=living-room&utm_medium=email
facebook