Lifestyle

Zdrowie i uroda

Trend SpaFit w natarciu

Tekst Kamila Zając • Zdjęcia shutterstock

2018-06-28
Trend SpaFit w natarciu

Coraz częściej przy większych i mniejszych hotelach powstają ośrodki spa & wellness, w których hotelowi goście mogą poddać się zabiegom, mającym na celu poprawę zdrowia czy pielęgnację urody, a także przejść odnowę biologiczną oraz pozbyć się stresu. Moda na styl healthy life sprawia, że już ponad połowa turystów zatrzymująca się w ośrodkach noclegowych deklaruje podejmowanie aktywności fizycznej w trakcie swojej podróży, w związku z tym szuka takiego miejsca pobytowego, które stworzy im też warunki do uprawiania sportu. Nic więc dziwnego, że rośnie popularność tzw. SpaFit.

 

Mianem SpaFit określa się ośrodki wypoczynkowe, które poza bogatą ofertą zabiegów pielęgnacyjnych i relaksacyjnych dysponują również pokaźnym zapleczem rekreacyjnym – basenami, siłownią, salą do zajęć gimnastycznych itp. Mając na uwadze dane o aktywności fizycznej turystów, a także fakt, że aż 60% gości wybierając hotel, kieruje się obecnością w nim ciekawego ośrodka spa, być może warto stworzyć we własnym obiekcie SpaFit z prawdziwego zdarzenia?

 

spafit

 

ULUBIONE SPORTY HOTELOWYCH GOŚCI

Stworzenie strefy spa & wellness w hotelu to zwykle niemały wydatek. Chcąc poszerzyć ją dodatkowo o pomieszczenia służące rekreacji, należy liczyć się z koniecznością poniesienia sporych kosztów. By stosunkowo szybko inwestycja zaczęła się zwracać, warto rozpocząć jej projektowanie od przeanalizowania danych statystycznych, które podpowiedzą nam, jaką aktywność fizyczną najczęściej uprawiają hotelowi goście i jakie punkty warto stworzyć w pierwszej kolejności, by odczuwalnie – już od początku działalności strefy fitness – cieszyła się ona dużym zainteresowaniem.

 

Analizując pod tym kątem krajowy rynek, pomocny może okazać się przygotowywany co roku sondaż TNS OBOP „Aktywność sportowa Polaków”. Jak pokazują dane za 2015 r., aż 1/3 badanych prowadzi aktywny tryb życia, regularnie uprawiając sport. W czołówce aktywności fizycznej znajduje się jazda na rowerze, bieganie i pływanie. Upodobania co do uprawianej aktywności fizycznej zmieniają się wraz z wiekiem – osoby młode częściej wybierają sporty drużynowe, z kolei wśród ankietowanych po 30 r.ż. większym zainteresowaniem cieszą się siłownia, basen, fitness oraz rodzinna jazda na rowerze. Osoby starsze preferują spokojniejszą aktywność fizyczną – spacery, nordic walking oraz gimnastykę.

 

hotel spafit

 

W jaki sposób przenieść te deklaracje na swój projekt SpaFit? Jak wynika z badań statystycznych, największą grupą korzystającą z dobrodziejstw spa & wellness stanowią osoby w wieku 25-44 lat. Biorąc pod uwagę ich preferencje co do uprawianej aktywności fizycznej, łatwo wysnuć wniosek, że możliwość skorzystania na terenie ośrodka z basenu oraz siłowni (w przypadku kobiet fitness i gimnastyka) z całą pewnością podniesie jego atrakcyjność w oczach gości krajowych.

 

SPAFIT – JAK ZACZĄĆ?

Dysponując odpowiednim zapleczem spa & wellness, dobrym początkiem dla przyhotelowego SpaFit może okazać się stworzenie przy obiekcie wypożyczalni rowerów oraz kijków do nordic walkingu. Jest to niedrogi sposób na rozbudowanie rekreacyjnej oferty hotelu, o którym warto pomyśleć tym bardziej, jeśli obiekt znajduje się w atrakcyjnej lokalizacji sprzyjającej aktywności na świeżym powietrzu.

 

strefa spafit

 

W dłuższej perspektywie, myśląc o stworzeniu profesjonalnej strefy spa, wellness & fitness, nie da się uciec przed większymi wydatkami, związanymi z budową basenu (ok. 100 tys. zł) i jego miesięcznym utrzymaniem. Warto zadbać o dodatkowe atrakcje, takie jak np. brodziki dla najmłodszych, bioprądy, nauka pływania z instruktorem czy zorganizowane zajęcia z aqua aerobicu, które przyciągną zarówno osoby indywidualne, jak i rodziny z dziećmi, spragnione zróżnicowanej aktywności fizycznej w ramach dłuższego wypoczynku.

 

Jak pokazują badania, blisko 30% gości hotelowych decyduje się na samodzielnie ćwiczenia w zaciszu własnego pokoju, co podyktowane jest nie brakiem strefy fitness w obiektach, ale niedostatecznie wyposażoną siłownią. Przy urządzaniu tego pomieszczenia warto skorzystać z porad doświadczonych trenerów, którzy podpowiedzą, w jaki sprzęt najlepiej wyposażyć siłownię, by była ona funkcjonalna i w pełni odpowiadała potrzebom zarówno kobiet (sprzęt do spinningu), jak i mężczyzn (preferujących ćwiczenia na wolnych ciężarach i maszynach).

 

spa i fitness

 

Goście ją odwiedzający powinni móc skorzystać z profesjonalnych porad trenera personalnego, na stałe zatrudnionego w siłowni i sprawującego nad nią nadzór. Jeśli swoją ofertę kierujemy przede wszystkim do kobiet, strefę rekreacyjną warto wzbogacić o pomieszczenie do fitnessu, gdzie pod czujnym okiem instruktorki uczestniczki zajęć będą mogły poddawać się ćwiczeniom rozciągającym, jodze, pilatesowi, zumbie czy gimnastyce. spróbowania swoich sił w zupełnie nowej dyscyplinie sportu. Zamiast tworzyć kosztowne boiska do gier zespołowych, być może lepiej zainwestować w mniejszą salę do zdobywającego coraz większą popularność squasha, krytą halę tenisową czy pomieszczenie do mini-golfa, z których będą mogli skorzystać zarówno goście indywidualni, jak również rodziny oraz większe grupy znajomych.

 

Zmęczeni goście z chęcią poddadzą się zabiegom relaksacyjnym i wspomagającym odnowę, oferowanym przez hotelowe spa & wellness. Udanym dopełnieniem stworzonego w obiekcie SpaFit będzie oferta naturalnych kosmetyków, używanych przy zabiegach, a także serwowanie zbilansowanych, zdrowych posiłków – takie kompleksowe podejście z pewnością okaże się atrakcyjne dla amatorów zdrowego stylu życia, szukających w hotelu nie tylko wyciszenia i relaksu, ale też możliwości kontynuowania swoich sportowych pasji również w podróży czy na urlopie.