Wnętrza

Home staging

Tekst Maria Semczyszyn, Prezes HSNP

2015-07-08
Home staging

Dzisiejsza sytuacja rynkowa związana z dużą podażą mieszkań i domów na sprzedaż/wynajem, nakłania sprzedających do szukania nowych sposobów na pozytywne wyróżnienie swojej oferty spośród innych. Jedną z takich metod jest dostępna od kilku lat w Polsce innowacyjna usługa home stagingu, polegająca na stylizacji wyglądu nieruchomości. Właściwie przygotowane wnętrze mieszkania, a także obejście w przypadku domu, przyczynia się do znacznego skrócenia czasu oczekiwania na kupującego, a cena często przewyższa średnią.

 

Home staging zakłada szybką metamorfozę wnętrza, swoisty lifting nieruchomości. Jego celem jest zwiększenie walorów estetycznych, poprawienie ogólnej prezencji oraz wartości przeznaczonego do sprzedaży bądź wynajmu mieszkania lub domu w taki sposób, by nieruchomość stała się bardziej atrakcyjna dla potencjalnych nabywców, a tym samym przyniosła jak najwyższy zysk sprzedającemu.

 

Home staging jest znany od ponad 30 lat w USA, jak również od kilkunastu lat stosuje się go w zachodniej Europie. Badania wykazują, że właściwa “inscenizacja domowa” przyspiesza transakcję o około 40%, a często podnosi również wartość nieruchomości o kilka lub nawet kilkanaście procent. W Polsce profesjonalne usługi home stagingu pojawiły się stosunkowo niedawno, ale już cieszą się pozytywną opinią, a także mają na swoim koncie wielu usatysfakcjonowanych klientów, którzy dzięki metamorfozie wnętrza w ostatnim czasie dokonali szybkich i opłacalnych transakcji.

 

Dlaczego fachowo wykonana stylizacja nieruchomości daje tak satysfakcjonujące efekty osobom, które je stosują? Odpowiedź jest prosta: Dobre pierwsze wrażenie na kupującym można zrobić tylko raz. Jeśli sprzedający straci szansę „pierwszego zauroczenia” potencjalnego kupca, to jego oferta poniesie porażkę na korzyść innej nieruchomości. Warto również pamiętać, że osoby poszukujące własnego lokum nie podejmują decyzji o zakupie tylko w oparciu o racjonalne przesłanki, ale często (jeśli nie zawsze) kierują się emocjami, jakie wywarła na nich konkretna oferta. Szykowny, zadbany wygląd mieszkania czy domu są gwarancją pozytywnych emocji u kupującego.

 

Niektórzy właściciele nieatrakcyjnych, obskurnych mieszkań lub domów sądzą, że nie ma sensu poświęcać czasu, ani minimum kosztów na dopracowanie swojej nieruchomości i poprawę jej wizerunku, bo jak twierdzą „kupujący sam sobie po zakupie wszystko zaplanuje i urządzi”. Niestety to zgubne przekonanie skazuje takich decydentów na bardzo długie wyczekiwanie kupca oraz naraża na sporą redukcję ceny, która staje się nieunikniona, by ktokolwiek brał pod uwagę na poważnie taką ofertę.

 

Home staging korzysta z określonych technik stylizowania wnętrz. Jedną z głównych metod stanowi zasada depersonalizacji wnętrza, w myśl której sprzedający powinien pozbyć się wszelkich prywatnych, osobistych przedmiotów, takich jak pamiątki, dyplomy, nagrody, fotografie czy swoiste ozdoby. Często stosowane są działania, mające na celu optyczne powiększenie przestrzeni oraz jego rozjaśnienie. Zwykle bowiem przestrzenne, jasne pomieszczenia są znacznie lepiej odbierane niż ciemne i ciasne. Bardzo istotną kwestią jest również odpowiednia neutralizacja oraz dynamizacja wnętrza, a także dobór właściwych barw, faktur czy dodatków, co pozwala stworzyć atrakcyjną aranżację, która korzystnie wpłynie na ogólny wyraz sprzedawanego lub wynajmowanego lokum.

 

Warto wiedzieć, że profesjonalny home staging nie musi wiązać się z dużymi kosztami, jak również dotyczy tylko działań i zmian, które znajdują swoje uzasadnienie w opłacalności. Koszt stylizacji nieruchomości na cele transakcyjne jest bardzo różny i zależy przede wszystkim od pierwotnego stanu oraz wyglądu mieszkania/ domu, jak również od ceny, którą kupujący planuje uzyskać ze sprzedaży. Jednocześnie sprzedający nieruchomość powinien sobie uświadomić, że przestój w sprzedaży oznacza ponoszenie niechcianych kosztów, które w długim procesie szukania nabywcy urastają do znaczących kwot. Nie bez znaczenia jest również narażenie na duży stres i frustrację z powodu braku zainteresowania ofertą po stronie kupujących. W związku z powyższym, koszt związany z profesjonalnym przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży/wynajmu należy oceniać w kategoriach bardzo dobrej inwestycji, która prowadzi do sukcesu sprzedażowego.

 

Przy okazji tego tematu warto wspomnieć o nowym zawodzie, który wytworzył się w związku z coraz większym zapotrzebowaniem na usługi profesjonalnego przygotowania nieruchomości do sprzedaży/ wynajmu. Kim są zawodowi styliści transakcyjni? – To przede wszystkim osoby, które posiadają szerokie doświadczenie zarówno w sprzedaży, marketingu, ale również opanowały na dedykowanych szkoleniach techniki scenograficzne, niezbędne do zaprezentowania potencjału, funkcji i atrakcyjności mieszkań czy domów - komentuje Maria Semczyszyn, prezes polskiej sieci akredytowanych home stagerów HSNP.

 

Z usług home stagerów korzystają najczęściej sami właściciele mieszkań i domów, którzy od długiego czasu nie mogą sprzedać nieruchomości. Jednak największą skuteczność ma się w sytuacji, kiedy retusz produktu odbywa się jeszcze przed opublikowaniem ogłoszenia. Część pośredników w obrocie nieruchomościami również swój sukces sprzedażowy opiera na dobrej scenografii.