Design

Trendy

Design made in Italy

Tekst Martyna Maczura Zając ID Point

2012-12-17
Design made in Italy
Włoski design udomowiony, czyli wszystkie elementy powiązane z dekoracją i architekturą wnętrz, posiada wspaniałą historię sięgającą dwóch tysiącleci. Włoscy projektanci wykorzystywali dekorację domu, by zaprezentować uznanie piękna oraz możliwie zwiększyć komfort życia mieszkańców. Ożywienie w projektowaniu mebli pojawiło się przy okazji wystawy International Turin Exhibition w 1902r. Projektową wolność Włosi zawdzięczają ogromnej narodowej tradycji sztuki rzemieślniczej – kowalskiej, stolarskiej, rzeźbiarskiej, szklarskiej, etc.


Od lat trzydziestych XX wieku cechą charakterystyczną włoskiego stylu była oryginalność, która stała się znana oraz rozpoznawana na całym świecie (również w badaniach naukowych, a także w realizacji prototypów). Po dziś dzień wskazujemy ten element jako najbardziej wyróżniający włoskie wzornictwo. Podczas II Wojny Światowej duża część dziedzictwa Italii została zniszczona. Istotnym pomysłem było wówczas znalezienie sposobu na rekonstrukcję kraju. Ciekawe wyzwanie postawiono projektantom i architektom, ponieważ zostali oni wezwani do odnowienia mieszkań w sposób funkcjonalny, ekonomiczny oraz technicznie niesprawiający trudności. Firmy rozpoczęły eksperymentowanie w zakresie stylistyki, materiałów i technologii. Rozpoczęła się era renesansu dla włoskiego wzornictwa.



Lata pięćdziesiąte przynoszą producentom mebli, tudzież wyposażenia wnętrz, nadzwyczajne wyniki. Zaledwie kilka sekund zajmuje im, by stać się ogólnoświatowym eksporterem. Zorientowano się, iż nowoczesność oznacza dobro, wygodę, a także najwyższą jakość życia. W tym samym czasie społeczeństwo staje się coraz bardziej obeznane z designem oraz projektantami (mamy zatem raptem półwieczne zaległości, biorąc to pod uwagę, całkiem dobrze sobie radzimy). Intensyfikowane są prace nad pogodzeniem formy z funkcjonalnością. Ekscytacja i eksperyment znajdują swój szczyt w latach sześćdziesiątych. Wówczas wyprodukowana zostaje ogromna liczba produktów. Gwałtownie wzrasta popyt na krajowym i międzynarodowym rynku. Równie szybko rośnie znaczenie marki, klienci zaczynają kupować głównie produkty z ,,tabliczką”. Podobne tendencje widzimy w modzie. Włosi, przywiązując ogromną wagę do własnego wizerunku, mocno promują najlepsze rodzime marki, kojarzone z jakością oraz stylem. Powstają nowe, często bardzo prowokacyjne projekty, które nie należą do żadnych tendencji. Utrzymany pozostaje oryginalny charakter włoskiego stylu.



Niezwykłe znaczenie w rozgłośnieniu włoskiego wzornictwa ma jego promocja: nagroda Compasso d'Oro oraz wystawy Triennale, a także Salone del Mobile w Mediolanie. I Saloni są najważniejszym wydarzeniem w roku dla każdej liczącej się firmy z branży meblarskiej. Mediolan stał się stolicą mody i designu. W bieżącym roku odbyła się już 51 edycja, nie tracąc bynajmniej na swojej popularności. Targi meblowe odbywają się co roku w połowie kwietnia. Czas ten to święto designu – święto projektantów, producentów, dystrybutorów i wszystkich zainteresowanych. Te kilka dni to zwieńczenie całorocznej pracy projektantów nad nowościami oraz trendami. Salone del Mobile to dwadzieścia hal pełnych ciekawych produktów. Podzielone są one tematycznie: design, modern, classic oraz na zmianę co dwa lata ekspozycje kuchni i lamp. Jeżeli chcemy dokładnie przyjrzeć się produktom, te kilka dni to stanowczo za mało, warto zatem przygotować sobie trasę zwiedzania. Włoski design niesłabnąco doceniany jest przez azjatyckich producentów, którzy podpatrują pomysły. Kilka lat wstecz udawało się firmom uchronić przed nieuczciwą, niską jakościowo konkurencją ze wschodu, teraz wydaje się to być walką z wiatrakami. Nadzieja pozostaje więc w klientach, którzy sprawdzają pochodzenie produktów. Pamiętajmy, iż na cenę składa się nie tylko jakość produktu czy serwis posprzedażowy, ale również wynagrodzenie projektanta. Poszukując elementów wyposażenia o wyszukanej stylistyce, wynagradzajmy wysiłki designerów.



Ogromną przewagę projekty zyskują poprzez rozpoznawalną jakość włoskich tkanin oraz skór. Najlepsze pochodzą właśnie z tego kraju. Dostęp do tych zasobów pozwala na tworzenie unikatowych połączeń. Ważną cechą jest również tradycja. Wiele firm to firmy rodzinne. Dzięki doświadczeniu mają więcej możliwości oraz odwagi we wprowadzaniu na rynek produktów zapoczątkowujących nowe trendy, bądź wyprzedzających swoje czasy. Ogromna kreatywność włoskich projektantów sprzyja różnorodności oraz oryginalności produktów.



Pociągający, mało znani w Polsce włoscy projektanci to m.in.:

Roberto Paoli – trzykrotnie nagrodzony Chicago GOOD DESIGN AWARD oraz nominowany do Compasso d'Oro
Lisa Tavazzani – projektantka prezentująca innowacyjne materiały i rozwiązania
Paolo Vernier – założyciel i główny projektant w firmie MIDJ.

Meble powyższych projektantów w Polsce można zakupić w firmie I.D. Point, bądź w największym polskim sklepie internetowym z włoskimi meblami – www.italiastyle.pl
http://antiquebeauty.eu/promocje/?utm_source=livingroom&utm_campaign=living-room&utm_medium=email