Design

Dekoracje

Nieoczywiste piękno. Współczesna sztuka na salonach

Tekst Elwira Domanowska • Zdjęcia Maja Gajewska

2018-11-07
Nieoczywiste piękno. Współczesna sztuka na salonach

Nowoczesne wnętrza to pojemna kategoria przestrzeni. Są w stanie pomieścić zarówno klasyczne antyki, jak również nowatorskie innowacje oraz designerskie projekty mebli. Jest też w nich dość miejsca dla odważnej współczesnej sztuki, z grafiką i malarstwem na czele.

 

MAJA GAJEWSKA, WŁAŚCICIELKA PRACOWNI ARTYSTYCZNEJ – UR. W 1982 R. W ŁODZI, ABSOLWENTKA WROCŁAWSKIEJ ASP (2001-2006), OBRONIŁA TYTUŁ MAGISTRA NA WYDZIALE GRAFIKI (2006). ARTYSTKA TWORZY W OBRĘBIE MALARSTWA OLEJNEGO, GRAFIKI I RYSUNKU. WSPÓŁPRACUJE Z GALERIAMI SZTUKI ORAZ PORTALAMI ARTYSTYCZNYMI. JEJ PRACE POJAWIAJĄ SIĘ TAKŻE PRZY OKAZJI WIELU WYDARZEŃ KULTURALNYCH, JAK TARGI SZTUKI („FORMY” W RAMACH ŁÓDŹ DESIGN FESTIVAL, PODWODNY WROCŁAW) CZY WYSTAWY INDYWIDUALNE. PRZEZ PONAD 10 LAT ZAWODOWO ZAJMOWAŁA SIĘ GRAFIKĄ KOMPUTEROWĄ, JEDNAK PORZUCIŁA ETAT NA RZECZ WŁASNYCH MARZEŃ, KREUJĄC SWOJĄ PRYWATNĄ PRZESTRZEŃ TWÓRCZĄ – PRACOWNIĘ ARTYSTYCZNĄ.

 

 

Dawno minęły czasy panowania figuratywnych przedstawień. Obecnie, w dobie awangardowych tendencji, artystyczne wizje królują nie tylko w galeriach, lecz także w prywatnych mieszkaniach, zdobiąc i budząc emocje. Obrazy lub grafiki wychodzące spod pędzla bądź ołówka dzisiejszych artystów stają się niebanalną dekoracją, źródłem estetycznych doznań, jak również tematem do głębszej refleksji. Zamiast oczywistych kształtów czy dobrze znanych schematów proponują oryginalność oraz zdolność wyłamywania się konwencjom. Właściwa współczesnej sztuce jest także różnorodność – nie dość, że istnieje wiele metod twórczego wyrazu, to jeszcze każdy z autorów reprezentuje swój własny, indywidualny styl. Unikatowego charakteru nie sposób odmówić pracom Mai Gajewskiej, specjalizującej się w dziedzinie malarstwa olejnego, grafiki i rysunku.

 

 

CZARNO-BIAŁE RELACJE

Amatorzy nowoczesnych wnętrz oraz wpisującej się we współczesny nurt sztuki szczególnie upodobali sobie grafikę. Nic w tym dziwnego. Przecież to technika, która za pomocą prostej formy przekazuje maksimum treści. W tego rodzaju dziełach widoczne jest minimalistyczne podejście do figur i koloru, a ich tematyka może zaskakiwać swym bogactwem. Ciekawy wątek porusza w swych pracach Maja Gajewska. Większość z nich przedstawia relacje międzyludzkie w oszczędnym, nieco enigmatycznym wydaniu. Niektóre zdradzają też inspiracje organicznymi kształtami zaobserwowanymi w naturze. – Przeciwieństwa się przyciągają i tak dzieje się również w przypadku moich grafik. Chłód oraz spokój bieli idealnie uzupełnia się z elegancją czerni. Wciąż jest to połączenie modne, a dwukolorowe wykończenia wnętrz wyglądają bardzo efektownie. Choć na pierwszy rzut oka ten design może wydawać się mroczny lub surowy, to jednak rysowane przeze mnie efemeryczne postacie i zwierzęta ocieplają puste ściany minimalistycznych, eklektycznych czy loftowych powierzchni – stwierdza autorka. Grafiki wykonywane są techniką mieszaną (giclée + rysunek isografem + akwarela) na białym matowym tle o lekko fakturowanej powierzchni. Unikalna kreska, uzyskiwana za pomocą isographu o grubości pisma 0,1-0,3 mm, została dostrzeżona przez pracownie architektoniczne oraz projektantów wnętrz.

 

 

PRZEMYŚLANA PLAMA BARW

Abstrakcyjne malarstwo to kolejna gałąź sztuki, która trafia do wnętrz, niezwykle pobudzając wyobraźnię odbiorcy. Choć często trudno zdefiniować temat powstałych według tego trendu dzieł, paradoksalnie można z nich wyczytać dużą ilość treści, jakich podstawą są przede wszystkim emocje. Przecież tego rodzaju dzieła mają wyrażać uczucia i wywoływać ich bogatą paletę u podziwiających je osób. Przypisany tej grupie obrazów brak jednoznaczności oraz pewna nieoczywistość tworzą jej piękno. Każdy jest unikatowy i ma swoje własne, charakterystyczne cechy, jednak wśród prac danego artysty można zauważyć pewną dozę typowości. Może być nią ulubiona gama odcieni, sposób aplikowania farby czy tzw. indywidualna „kreska”. Malarstwo Mai Gajewskiej cechuje poszukiwanie nowych form, linii oraz plam barwnych. Autorka odrzuca figuratywność na rzecz wewnętrznej konstrukcji i ekspresji. W jej pracowni obraz olejny powstaje ze zderzenia kolorów, kształtów czy linii. Duże znaczenie ma również sama struktura oraz gęstość farby. Artystka ma swoją sprawdzoną technikę – używa głównie szpachli, a do dopełnienia i finalnych akcentów stosuje pędzel z koziego włosia. To gwarantuje niepowtarzalny efekt, znakomicie wpisujący się we współczesne trendy – zarówno te z dziedziny sztuki, jak również architektury wnętrz.