Design

Trendy

Ray & Charles Eames

Tekst Katarzyna Rataj, atakdesign.pl

2012-10-26
Ray & Charles Eames
Był rok 1940, Akademia Sztuki w Michigan- jeden z największych ośrodków Amerykańskiego wzornictwa. Tutaj poznali się Rey i Charles Eames. Rok później pobrali się w Los Angeles i otworzyli swoje biuro „Eames Office”, które przez kolejnych 40 lat wyznaczało kierunki w architekturze, produkcji filmowej, grafice, tekstyliach oraz designie. Nawiązując współpracę z projektantem Georgem Nelsonem czy producentami filmowymi, takimi jak: Billy Wilder i Charlie Chaplin stali się częścią kreatywnego ruchu Ameryki Zachodniej.



Ray oraz Charles, współpracując ze sobą przez dziesięciolecia, stworzyli najbardziej efektywny duet wszechczasów. Wszystkie ich projekty noszą znamiona precyzji architektonicznej i bogactwa artystycznego. Krzesła, fotele, a także sofy tworzone były na zasadach kolarzu, wykorzystując nowoczesne materiały z klasycznymi.
Szukając nowych materiałów do masowej produkcji, uwagę Charles’a i Ray Eamsów skupiła sklejka. Praca oraz eksperymenty nad tym materiałem rozpoczęły się na przełomie 1945/46 roku. Istotne było by nadać temu tworzywu naturalny dla ludzkiego ciała kształt. Tak powstała grupa Plywood, czyli elementy giętej sklejki, połączonej elastycznymi, gumowymi łącznikami. Krzesła, foteliki z tej kolekcją są najprawdopodobniej najbardziej rozpoznawalnymi projektami Eamsów. Piękna, a także delikatna linia oraz wygoda Plywood Group sprawdzą się w poczekalniach, restauracjach, czy domowym zaciszu.

Aluminium było jednym z pierwszych materiałów jakimi zajęli się Eamsowie. Konstrukcja krzesełAluminium Group znacząco różniła się od tych produkowanych do tej pory. Zamiast klasycznego stelaża, wspierającego siedzisko, zastosowano jedynie skórę rozciągniętą między dwoma bocznymi elementami z metalu. Wszystkie elementy aluminiowe zostały wypolerowane na wysoki połysk nadając lekkości całej bryle. Zastosowane materiały czynią ze wszystkich wersji Aluminium Group niezapomniany obiekt w domu, biurach czy miejscach użyteczności publicznej. Szwajcarski producent- Vitra jest wyłącznym producentem tego projektu w Europie nieprzerwanie od przeszło 50 lat.
W 1956 roku światło dzienne ujrzał projekt fotela i podnóżka Lounge. Wyprodukowany z trzech profilowanych elementów ze sklejki, które sąpokryte skórzanymi poduchami. Barwiona sklejka otula siedzisko oraz oparcie, nadając całości elegancji, a także niezapomnianego uroku. Lounge Chair to odważna interpretacja fotela klubowego zapewniającego maksimum wygody. Do dnia dzisiejszego fotel z podnóżkiem Lounge są synonimem najwyższej jakości materiału, wykonania oraz klasy samej w sobie.



Pisząc o projektach Eamsów nie możemy zapomnieć o Plastic Chair Group, które zaprezentowane zostały w 1950 roku podczas konkursu,organizowanego przez Muzeum Sztuki współczesnej w Nowym Jorku. Szukano wtedy materiału pozwalającego na masową produkcję mebli dostępnych dla każdego odbiorcy. Charles i Ray zaproponowali wykorzystanie barwionego tworzywa jako materiału, który w szybki oraz niedrogi sposób można formować w fabrykach. Był to strzał w dziesiątkę. Do dnia dzisiejszego Eames Plastic Side Chairi Eames Plastic Armchair cieszą się popularnością na całym świecie. Współcześnie krzesła wykonane z polipropylenu dostępne są z tapicerką lub bez niej, na przestrzennej bazie chromowanej lub drewnianej.

Wyłącznym producentem oryginalnych mebli Charlesa i Ray Eamesów w Europie oraz na Bliskim Wschodzie jest Vitra. Zainteresowanie firmy pomysłami, a także produktami amerykańskich designerów nie wynika wyłącznie z pobudek komercyjnych. Po śmierci Charlesa, jego córka Lucia napisała: „Zaufanie, jakim Eames darzył firmę Vitra zostało wynagrodzone pasją i zaangażowaniem Fehlbaumów. Rolf Fehlbaum dotrzymał obietnicy złożonej niegdyś Ray: żadna inna firma na świecie nie jest tak wierna ideom Eamesów”. Wiele świadczy o prawdziwości tych słów: Muzeum Architektury Wnętrz Vitra posiada największą na świecie kolekcję projektów oraz prototypów mebli amerykańskich projektantów. Bogata wystawa przedstawiająca dzieło życia pary słynnych projektantów pokazywana jest na całym świecie. Pracownię Charlesa odtworzono w sali wystawowej Vitra w Weil am Rhein, zaś ulica prowadząca do zakładów Vitra, a także Muzeum firmy nosi jego imię. Vitra utrzymuje bliskie kontakty z Eames Office. Vitra i Herman Miller są sponsorami Fundacji Eamesów, której misją jest opieka nad domem pary projektantów w Kalifornii oraz organizowanie imprez edukacyjnych, celebrujących twórcze dziedzictwo Charlesa i Ray.
Meble dwójki amerykańskich designerów to tylko jeden aspekt ich dzieła. Są one tak nowoczesne, że trudno wyobrazić je sobie jako coś, co należy do historii. Meble Eamesów to już klasyka – a przecież nie istnieją poza czasem. Należą do określonej epoki i wpisują się w swoisty kontekst fizyczny oraz kulturowy kalifornijskiego modernizmu lat 40-stych i 50-tych. Mimo to nadal są ważnym elementem współczesności. Niezwykła żywotność ich stylu sprawia, że meble Charlesa i Ray Eamesów są dziś równie świeże oraz nowoczesne, jak wtedy, gdy powstawały. Rzetelność, dowcip, wyobraźnia i techniczna konsekwencja zapewniły im trwałe miejsce w zmieniającym się świecie.