Jakie auto najlepiej łączy emocjonalną stylistykę, sportowy charakter i innowacyjne rozwiązania techniczne? Z pewnością Audi A7 Sportback. Ten duży, pięciodrzwiowy samochód ma wszystkie zalety coupé, limuzyny i kombi, tworząc w ten sposób jedną, niezwykle atrakcyjną koncepcję stylistyczną.
Nadwozie A7 Sportback dzięki licznym elementom z aluminium jest bardzo lekkie, a jakość wykończenia całego samochodu wzniesiono na najwyższy poziom. To duże, pięciodrzwiowe coupé ze swymi sportowymi proporcjami, długą maską, dużym rozstawem osi i krótkimi zwisami przypomina rzeźbę w ruchu. Przyglądając mu się z pewnej odległości, nie ma żadnych wątpliwości, że Audi to marka wiodąca na polu stylistyki samochodów. A7 Sportback ma 4,97 metra długości i rozstaw osi 2,91 metra. Szerokość wynosi 1,91 metra, a wysokość zaledwie 1,42 metra. Już same te proporcje wskazują, że to iście sportowa maszyna.
Duża, płaska osłona chłodnicy Singleframe nawiązuje swym kształtem do plastycznie uformowanego tyłu pojazdu. Poprzeczne pręty osłony są pokryte czarnym, błyszczącym lakierem i ozdobione chromowanymi nakładkami. Ich przemyślany stylistycznie układ, podobnie jak szerokie, nisko osadzone wloty powietrza, podkreśla szerokość A7 Sportback.
Reflektory, jak zawsze w Audi, są małymi, stylistycznymi dziełami sztuki. Ich płaskie powierzchnie rozszerzają się w kierunku błotników, co optycznie przesuwa punkt ich ciężkości na zewnątrz. Dolna krawędź ma kształt przypominający falę. Na dodatek, wewnątrz reflektorów zauważyć można jakby „skrzydło” – pokryty chromem kontur z tworzywa sztucznego, dzielący zespół reflektora na poszczególne jednostki. To wszystko pokazuje inwencję i dbałość projektantów samochodu o szczegóły.
Z boku Audi A7 Sportback ma wyraźnie zdefiniowaną, zdradzającą ogromną moc linię. Łukowi dachu nadano formę płaskiej kopuły. Słupek C łagodnie przechodzi w tył nadwozia. Na styku słupka i tylnego, zachodzącego w górę błotnika znajdziemy stylistyczny smaczek - boczne okno o charakterystycznym, skierowanym w górę kącie, nawiązujące do okna, które znaleźć można w Audi 100 Coupé pierwszej generacji z 1969 roku.
Wyraźna linia Tornado – najważniejszy element stylistyczny A7 Sportback, rozciąga się przez całą płaszczyznę boczną i decyduje o proporcjach sylwetki. Dzięki niej bryła karoserii ma mocne ramiona – jak u muskularnego pływaka. Linia Tornado rozpoczyna się przy reflektorach i przebiega przez błotniki, drzwi, tylną ścianę boczną i lekko opada ku tylnym światłom. Powyżej progów poprowadzona jest z kolei linia Dynamic. W obrębie drzwi unosi się lekko ku górze, by potem, z tyłu, wznieść się w górę prawie pionowo.
Pełna napięcia linia nadkoli podkreśla atletyczny charakter sylwetki. Lusterka zewnętrzne z wbudowanymi kierunkowskazami diodowymi osadzone są na drzwiach jak w samochodzie sportowym. Dynamiczny i muskularny wygląd A7 Sportback jest kombinacją wielu pojedynczych rozwiązań stylistycznych. Na przykład trzecie boczne okno sprawia, że bok wydaje się optycznie lżejszy. Listwy wokół okien i czarne osłony słupków B w interesujący sposób podkreślają wygląd przeszklonej części nadwozia.
Patrząc z kolei na tył Audi A7 Sportback, zauważyćmożna, że w długą pokrywę bagażnika wbudowanona pierwszy rzut oka właściwie niezauważalny spojler,który wysuwa się automatycznie przy prędkości130 km/h, a po przyhamowaniu do 80 km/h – chowasię. Również automatycznie.
Wszystkie płaszczyzny, jak zawsze w Audi, są plastyczniewymodelowane, a forma tylnych światełto również przykład stylistyki z najwyższej półki.Wewnętrzne górne kąty każdego ze świateł wyglądająjakby pięły się w górę. W nocy sprawiają wrażenietrójwymiarowych. Światła STOP w formie spiraliumieszczone są w ich wnętrzu. Kierunkowskazynatomiast mają inną, ale wpasowującą się w całośćstylistykę - biegną prostą linią przy górnej krawędzi.Interesująco potraktowano formę trzeciego światła stopu - w Audi A7 Sportback to delikatny pas diod rozciągający się przez całą szerokość bagażnika.
We wnętrzu A7 Sportback dominują przestrzeń, światło i jasne kolory. Elementem, który najbardziej rzuca się oczy, jest „wrap-around” – pozioma linia stylistyczna otaczająca kierowcę i pasażera. Rozpoczyna się tuż nad tablicą rozdzielczą, a kończy w prawych drzwiach. Obejmuje niską i wąską tablicę rozdzielczą, na froncie której znajdziemy listwę w kształcie fali. Zamiłowanie projektantów Audi do detali najlepiej widać w kształtach tak drobnych elementów jak np. obramowań przycisków otwierania okien, które wprost cytują kształt tylnej szyby bocznej.
Siedząc za sterami auta, kierowca ma wrażenie pełnej kontroli nad pojazdem. Konsola środkowa zwrócona jest w jego stronę. Siedzenia montowane są głęboko, jak w samochodach sportowych, jednak dzięki niskiemu przodowi prowadzący widzi maskę na całej jej długości. Wzmacnia to wrażenie przestronności i swobody. Materiały zostały dobrane z największą starannością. Wykończenie wnętrza wygląda na ręczną robotę. Jakość bowiem nie zna kompromisów – to motto marki z Ingolstadt, które można poczuć wszystkimi zmysłami, rozsiadając się wygodnie we wnętrzu Audi A7 Sportback.