Wielki powrót legendarnego samochodu sportowego
I-sza i II-ga generacja Scirocco znalazła 800.000 nabywców i stała się najpopularniejszym w historii Volkswagenem coupé.
Zaprezentowane w 1974 roku Scirocco już dawno zyskało miano auta kultowego. Zaprojektowane przez słynnego Giorgio Giugiaro było przystępnym, przystosowanym do codziennego użytku, a dzięki napędowi na przednią oś – bezpiecznym samochodem sportowym na każdy dzień roku.
Zaprezentowane w 1974 roku Scirocco już dawno zyskało miano auta kultowego. Zaprojektowane przez słynnego Giorgio Giugiaro było przystępnym, przystosowanym do codziennego użytku, a dzięki napędowi na przednią oś – bezpiecznym samochodem sportowym na każdy dzień roku.
Właśnie do tej tradycji nawiązuje nowe Scirocco. Oferuje przyjemność jazdy, supernowoczesne technologie, jak na przykład adaptacyjna regulacja zawieszenia (DCC) i nowa 7-biegowa przekładnia DSG, efektywne silniki wyłącznie z turbodoładowaniem o mocy do 147 kW / 200 KM, miejsce dla czterech dorosłych osób (mimo zwartej sylwetki coupé), maksymalne bezpieczeństwo oraz typową dla każdego Volkswagena przydatność w życiu codziennym.
Design Scirocco
Trzecia generacja Scirocco została zaprojektowana przez stylistów jako jednoznacznie sportowy samochód. Nowy model jest przestronniejszy, niż Scirocco z lat 70-tych.
W przeciwieństwie do swoich poprzedników Scirocco z 2008 roku nie ma skośnego tyłu, lecz prawie pionowy z długim dachem i odpowiednio prostopadle ustawioną tylną klapą. Ma to wiele zalet. Po pierwsze: Scirocco ma wyraźnie zarysowane proporcje. Szczególnie patrząc z tyłu od razu widać, że dach o długości 1,80 metra i pasy bocznych okien opierają się na bardzo szerokich i atletycznych „ramionach”. Scirocco ma zatem „talię” typowego samochodu sportowego. Po drugie: nowy model ma także z tyłu miejsce dla dwóch dorosłych pasażerów i bagażu. Krótko mówiąc: Scirocco o nowoczesnej sylwetce łączy w sobie wysoki poziom użyteczności w życiu codziennym z najwyższej klasy designem.
Przód nadwozia – nowa era w stylistyce
Obudowy reflektorów z czarnym połyskiem. Nowe Scirocco jako pierwszy, przedstawił, nową stylizację przedniej części nadwozia Volkswagenów. Szczególnie charakterystyczne są chromowane żarniki lamp i czarne, błyszczące wewnętrzne powierzchnie reflektorów, połączone z połyskującym pasem osłony chłodnicy.
Dzięki swojej sylwetce Sirocco bez problemu uzyskał ponadklasowy status.
Przód Scirocco pokazuje, jak wygląda całkowicie nowa stylistyka Volkswagena. Z jednej strony zachowuje historyczne elementy, jednocześnie robiąc wielki krok do przodu.
Osłonę chłodnicy i zderzaki charakteryzuje ponadczasowa dynamika. Pod względem technicznym koncepcję tej części nadwozia uzupełniają rozwiązania gwarantujące bardzo dobrą ochronę pieszych.
W górnej części przodu Scirocco stylistycznie dominują poziome linie. Między rzucającymi się w oczy podwójnymi reflektorami na błyszczącym czarnym tle rozpościera się wąski, również czarny i błyszczący pas. Poniżej znajduje się równie wyraźnie uformowany element w kolorze nadwozia. Ten określony przez ostre linie podwójny pas z czarnej osłony chłodnicy i zderzaka w kolorze nadwozia stał się nowym znakiem charakterystycznym. W dolnej części przodu doskonałe dopełnienie całości stanowi utrzymany w czarnym kolorze centralny wlot powietrza z powtarzającym się motywem rombów oraz rozmieszczone z obu stron reflektory przeciwmgielne z kierunkowskazami.
Sylwetka
Jeżeli przesunie się dłonią po powierzchni reflektora, następnie po błotniku i drzwiach, poczuje się wyraźnie, jak płaszczyzny przechodzą jedna w drugą - jak napinające się mięśnie. Wrażenie siły potęgują seryjne 17-calowe koła, które ze względu na szeroki rozstaw (z przodu 1.596, z tyłu 1,575 milimetrów) leżą praktycznie w jednej płaszczyźnie z karoserią. Niewidoczny słupek B, wznoszący się ku górze pas okien oraz masywny słupek C razem ze zdającą się nie mieć końca linią dachu dają niepowtarzalne wrażenie dynamiki. Spojler w tylnej części dachu wzmacnia to wrażenie, jednocześnie poprawiając docisk tylnej osi. Kolejnym zwracającym uwagę i rzutującym na całą sylwetkę elementem są trójwymiarowo ukształtowane tylne światła.
Tył nadwozia
Szerokie tylne światła – z ich niepowtarzalnym wyglądem w nocy – to najbardziej rzucający się w oczy element tyłu. O charakterze samochodu decyduje tutaj stosunek proporcji między dachem a „barkami“. Jest on mocno zaznaczony, ponieważ dach jest znacznie węższy, niż reszta nadwozia. Te cechy stylistyczne sprawiają, że Scirocco oglądany także z tyłu jednoznacznie zdradza swoją przynależność do samochodów sportowych. I tak już szeroki rozstaw kół wydaje się być jeszcze szerszy. Rozciągająca się mocno tylna klapa zasłania słupki C, które są zupełnie niewidoczne od tyłu.
Ogólna stylistyka tylnej części nadwozia – szeroki, masywny zderzak, duży rozstaw kół, linia dachu, spojler dachowy, zachodząca daleko tylna szyba – jednoznacznie świadczy o tym, że mamy do czynienia z samochodem sportowym.
Design Scirocco pokazuje nową linię Volkswagenów. Szczególnie charakterystyczne dla przodu Scirocco są chromowane reflektory z błyszcząco-czarnym wnętrzem, połączone również czarnym, wąskim pasem osłony chłodnicy. W przypadku tego samochodu sportowego emblemat VW został umieszczony na pokrywie komory silnika.
Wnętrze
Scirocco to samochód sportowy na wszystkie okazje dzięki czterem „pełnowartościowym” miejscom siedzącym. Oznacza to, że także z tyłu mogą wygodnie usiąść dwie dorosłe osoby. Nawet jeżeli kierowca o wzroście 1,9 metra ustawi fotel odpowiednio do swojej postury, za nim pozostanie jeszcze wystarczająco dużo miejsca na nogi dorosłej osoby. Jeśli samochodem podróżują dwie osoby, do bagażnika można włożyć ładunek o objętości
do 1006 litrów.
Dobrze rozplanowany kokpit
Najbliższe otoczenie kierowcy i pasażera w nowym Scirocco jest doprowadzone do perfekcji pod względem sportowego charakteru i ergonomii. Dla zmysłów wzroku i dotyku szczególnie przyjemne są starannie wykonane okładziny drzwi. Konsola środkowa z umieszczonymi wysoko przyciskami charakteryzuje się bardzo przejrzystym układem. Bezpośrednio pod dwoma środkowymi wylotami wentylacji umieszczono odtwarzacz audio.
Sportowe możliwości: dynamiczne dostrojenie i niski punkt ciężkości
Scirocco może pochwalić się zawieszeniem, które pod każdym względem zasługuje na miano „sportowego”. Niektóre moduły zawieszenia pochodzą z innych modeli Volkswagena co powoduje obniżenie kosztów i gwarantuje wysoką dynamikę jazdy. Inne zostały natomiast znacznie zmodyfikowane przed zastosowaniem w Scirocco.
Duża moc, małe zużycie paliwa
Silniki były olbrzymim wyzwaniem przy projektowaniu samochodu sportowego osiągalnego dla większości społeczeństwa. Z jednej strony musiały one być dynamiczne, z drugiej – oszczędne i niedrogie. Są dwa rozwiązania tej sytuacji i oba można opisać trzema literami: TDI i TSI – silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem i silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem.
Chronologia
Pierwsze Scirocco w 1974 roku stało się dla wielu spełnionym marzeniem o samochodzie sportowym.
Jego nazwa oznacza ciepły, pustynny wiatr - Sirocco, nazwany „oddechem Sahary”, ponieważ niesie jej piaski w kierunku Morza Śródziemnego. Samochód ten był pierwszym napędzanym na przednią oś coupé z logo VW. Był oszczędny, dzięki napędowi na przednią oś bezpieczny, a przede wszystkim leżał w granicach możliwości finansowych przeciętnego pasjonata motoryzacji. I tak jak teraz, w 2008 roku, także w roku 1974 Scirocco dzięki swoim pełnowartościowym czterem miejscom, dużemu bagażnikowi i praktycznej tylnej klapie było wszechstronnym samochodem sportowym na każdy dzień roku. I dokładnie to zestawienie predyspozycji przekonało setki tysięcy kierowców. Dla Volkswagena pierwsza generacja Scirocco oznaczała początek nowej ery.
Klasyczne proporcje samochodu sportowego
Nowe Coupé sprawiało wrażenie, jakby było wykonane z jednego odlewu. Jego rozstaw osi (2,4 metra) był tak duży, jak to tylko było możliwe, rozciągnięta pokrywa silnika i krótki tył z niewielkim spojlerem w połączeniu z szerokim rozstawem kół tworzyły proporcje typowe dla klasycznego samochodu sportowego. Stworzone w Wolfsburgu Scirocco I-szej generacji było ponadto jednym z pierwszych samochodów z rynienkami deszczowymi, które doskonale pasowały do jego pozbawionego zbędnych ozdób wyglądu ogólnego. Dołączony był również pakiet nowoczesnych rozwiązań technicznych: widoczność była zaskakująco dobra, jak na sportowe coupé. Dzięki dużej tylnej klapie oraz składanej kanapie Scirocco stawało się połączeniem kombi i coupé z bagażnikiem o pojemności do 533 litrów. Ponadto Volkswagen postawił na najnowocześniejszą technikę napędu, mianowicie na montowane poprzecznie chłodzone wodą silniki. Do przedniego niezależnego zawieszenia kół z kolumnami McPhersona dołączyła jako całkowita innowacja tylna oś z zespolonymi wahaczami.
„Najostrzejszy wiatr pustyni“ nadchodzi z prędkością 175 km/h
Najmocniejszy wariant – Scirocco TS – osiągało jak na tamte czasy zawrotną prędkość 175 km/h i przyspieszało do setki w jedenaście sekund; Volkswagen poważnie podchodził do przymiotnika „sportowy”.
W 1981 roku pojawia się Scirocco II
Również Scirocco drugiej generacji (EA 491) opierało się na platformie Golfa I; podobnie jak jego poprzednik, było nadal produkowane w zakładzie Karmanna. Scirocco II o bardziej miękkich kształtach wydłużyło się z 3,85 do 4,05 metra, dzięki czemu wyglądało bardziej elegancko i oferowało więcej miejsca dla pasażerów i bagażu. Do tego doszła poprawiona aerodynamika (wartość cw = 0,38) i jeszcze oszczędniejszy napęd. W 1981 roku „nowy” Scirocco dotarł do salonów Volkswagena, wyposażony w silniki 60 KM (1,3 litra), 70 KM (1,5 litra), 85 KM (1,6 litra) i 110 KM (jako GTI i GLI). Reklama nawiązywała do sloganu dla pierwszego Scirocco: „Nie stworzylibyśmy samochodu, który byłby tylko ładny” lub „Przepraszam, że w obecności tak atrakcyjnego samochodu rozmawiamy o oszczędzaniu”.
Spoglądając wstecz można z całą pewnością stwierdzić, że Scirocco przez prawie dwa dziesięciolecia cieszyło się niesłabnącą popularnością. Trzecia generacja Scirocco ma wielki potencjał, który na pewno pozwoli jej nawiązać do tradycji swoich poprzedników.